Ukrajinské Dělo 2S22 Bohdana: 30 kusů ve Službě, žádné zničené a naše Tatrovka nestíhá dodávat podvozky

Ukrajina oslavuje úspěch svého domácího 155mm samohybného děla 2S22 Bohdana, které je hrdým příkladem ukrajinské vojenské výroby. Se 30 kusy již ve službě a žádným zničeným v boji, 2S22 Bohdana dokazuje svou odolnost a efektivitu.

Navzdory intenzivnímu používání pro dělostřelecké údery na ruské pozice na okupované Ukrajině, dokonce i první a jediný prototyp na podvozku KrAZ zůstává v provozu. Výroba tohoto děla, za kterou stojí PrJSC Kramatorskij těžkostrojírenský závod, se rozšířila na 25 společností a 400 specialistů, přičemž některé klíčové komponenty se vyrábějí v zahraničí, píše portál Defence Express.

Cena děla Bohdana je přibližně 58 milionu korun, což je výrazně méně než například francouzské mobilní houfnice CAESAR. Tento fakt, spolu s rychlou a konzistentní výrobou, zdůrazňuje schopnost ukrajinské obranné průmyslové základny udržet krok i v těžkých válečných podmínkách.

Avšak s rostoucím počtem Bohdanů v ukrajinské armádě se objevil i problém – omezení rychlosti výroby způsobené českou společností Tatra, která je odpovědná za výrobu podvozků. Cyklus výroby jednoho obrněného vozidla T815 trvá více než rok, což vede výrobce k hledání alternativních řešení.

Mezi potenciální alternativy patří podvozek MAN nebo série HX od společného podniku MAN a Rheinmetall. Zároveň se zvažuje i možnost oživení původního ukrajinského automobilového podniku KrAZ.

Tento „pozitivní problém“ také logicky vede k vývoji tažené verze Bohdana, na které se již pracuje. S přístupem k inovacím a adaptabilitě ukazuje ukrajinský obranný průmysl svou odolnost a neúnavnou vůli bránit svou zemi.

Zdroj: Defence Express