Tento Wankelův motor je velký jako míč a 5x výkonnější než vznětový motor. Bude se montovat do letounů

Společnost LiquidPiston tvrdí, že její nový motor XTS-210 řeší problémy s účinností, mazáním a typem paliva, které trápí Wankelovy rotační motory. Tento přeplňovaný, kapalinou chlazený dvoutaktní motor má pětkrát vyšší výkon než vznětový motor stejné velikosti nebo hmotnosti a třikrát vyšší točivý moment, jak uvádí web New Atlas. Motor XTS-210 je určen pro vojenské, komerční a letecké aplikace, má velikost basketbalového míče, hmotnost 19 kg a objem 210 cm3. Může být poháněn různými palivy včetně nafty a petroleje/proudového paliva.

Společnost uvádí, že dosahuje výkonu přibližně 20 kW (26,8 koní) a točivého momentu 29,4 Nm, a to při 6 500 ot/min. Pro srovnání, dieselový motor Kohler KDW1003 E536A, který je přibližně pětkrát větší než XTS-210 a více než čtyřikrát těžší, dosahuje výkonu 18,8 kW (25,2 koní) a 63 Nm. Přitom XTS používá pouze dvě základní pohyblivé části: rotor a hřídel. Jak funguje? Wankelovy motory mají trojúhelníkový rotor uvnitř oválné skříně. Naproti tomu motor s kapalinovým pístem má oválný rotor uvnitř trojúhelníkového pouzdra.

Vezměte tedy vše, co víte o Wankelově motoru, a obraťte to doslova naruby. Wankelův motor má dlouhou, tenkou, pohyblivou spalovací komoru, zatímco motor XTS-210 má stacionární spalovací komoru, která je kulatá. A protože je stacionární, lze palivo vstřikovat přímo tam, kde to Wankelův motor neumožňuje. Dvěma hlavními výhodami jsou vysoký kompresní poměr a přímé vstřikování. A pak jsou tu horní těsnění. U Wankelova motoru jsou uvnitř rotoru. Pohybují se vysokou rychlostí a odskakují, takže je velmi obtížné je mazat.

Společnost LiquidPiston pracuje na těchto motorech X již téměř 20 let a mnoho prototypů již bylo testováno v malých letadlech. Další prototypy zahrnovaly verze s přirozeným sáním o výkonu až 40 koní a motory s nuceným sáním o výkonu až 70 koní. Tyto motory byly poháněny naftou, benzínem, vodíkem a propanem a v současné době se vyvíjí motor XTS-210 pro pohon leteckým palivem JP-8/Jet-A.

Společnost chce XTS-210 komercializovat na základě smlouvy s americkou armádou a očekává se, že najde uplatnění v přenosných generátorech a bezpilotních letounech, ačkoli samostatný projekt vyhodnocuje jeho využití v hybridním elektrickém dronu VTOL.

Zdroj: newatlas.com, globenewswire.com