Sověti měli vlastní Wankelův motor, montoval se převážně do vozů pro KGB
Wankelův motor může u mnohých vyvolat asociaci s Mazdou nebo NSU, ale i v Rusku s ním hodně experimentovali. Tento typ motoru používala ve svých vozech zejména policie a KGB, ale rychlou Ladu s Wankelovým motorem si mohli pořídit i soukromníci, jak tvrdí server Techzle.com.
Ruská automobilka AvtoVAZ, pod kterou Lada spadá, se myšlenkou Wankelova motoru začala zabývat v 70. letech minulého století. Rusové s tím přišli poměrně pozdě, protože Wankelův motor byl původně nápadem německého inženýra Felixe Wankela. Firma NSU na něm dále pracovala a v roce 1957 měla funkční prototyp. NSU tento motor aplikovala nejen ve svých vozech, ale technologii mohli licenčně využívat i další výrobci. AvtoVAZ údajně licenci neměl, ale v roce 1974 začala Wankelův motor vyvíjet nová motorová divize Rusů. V roce 1978 byl hotov první ruský Wankelův motor, a to VAZ-311.
Tajné služby a policie
VAZ-311 se nakonec dostal pod kapotu vozu VAZ-2101, který byl u nás známý jako Lada 1200 a vycházel z Fiatu 124. Zdroj pohonu dával výkon 71 koní a točivý moment 95 Nm. Zpočátku byl VAZ-21018, jak se verze s Wankelovým motorem jmenovala, určen pro policii a tajné služby, ale v roce 1982 byl k dispozici i široké veřejnosti.
Nebylo však vyrobeno více než 250 exemplářů civilní verze. Zejména rychlé opotřebení motoru bylo ošemetné, jinými slovy po 20 000 kilometrech na tachometru byl koláč u konce. To však AvtoVAZu nezabránilo v uvedení více variant Wankelova motoru na trh. Konkrétně se jednalo o variantu se dvěma rotory, VAZ-411, která se montovala do vozu VAZ-21019. Tento blok měl díky přídavnému rotoru výkon 115 koní a nebyl k dispozici v civilní verzi. Později byl Wankelovým motorem vybaven také model VAZ-2105, zde známý jako Lada 2105.
Mimochodem, vývoj Wankelových motorů byl na nějakou dobu zastaven, hlavně proto, že si Rusové začali uvědomovat, že to nejsou zrovna nejspolehlivější motory. Nakonec však AvtoVAZ přišel s celou řadou Wankelových motorů, které byly oblíbené zejména u policie a tajných služeb, protože fungovaly lépe než tehdejší motory Ottomotor v Ladech.
Motor VAZ-411 byl údajně umístěn také pod kapotu vozu GAZ-3102, sedanu střední třídy. Později se do něj montoval také VAZ-431, další varianta Wankelova motoru se třemi rotory a výkonem nejméně 210 koní. O posledně jmenovaném zdroji pohonu je však známo jen málo, pravděpodobně se jedná o experimentální model určený pro vyšší pracovníky KGB.
Mimochodem, použití Wankelových motorů se neomezovalo pouze na automobily. Rusové experimentovali s tímto typem zdroje pohonu také u vrtulníků, letadel a lodí.
Rychlá Samara
Všechny kombinace s čísly, které Rusové s oblibou používali, nedělají celou věc přehlednější. V devadesátých letech se 1,3litrový Wankelův motor VAZ-415 montoval také do třídveřového VAZ-2108 a pětidveřového VAZ-2109, v Evropě známého jako Lada Samara. Tato specifická varianta se však prodávala pouze v Rusku s označením -91 za typovým označením. VAZ-415 byl dalším vývojem motoru VAZ-413 a poskytoval výkon 140 koní a točivý moment 186 Nm.
Tato čísla dávala Samaře „křídla“, protože sprint na 100 km/h zvládla za 8 sekund a maximální rychlost byla 200 km/h – ideální pro policii jako stíhací vozidlo. Co se týče spotřeby paliva, při ustálené rychlosti 90 km/h spotřebovala 7 l/100 km benzinu.
Pokud je známo, verze s Wankelovým motorem se vzhledově nelišila od standardní Samary. Kromě toho Rusové údajně nepovažovali za nutné upravovat brzdy a podvozek, aby zvládly vyšší výkon. To pravděpodobně způsobilo mnoho děsivých okamžiků. Navíc Samara neměla ani otáčkoměr, takže bylo mnohem obtížnější udržet Wankelův motor v optimálním rozsahu otáček.
Zdroj: techzle.com, drivemag.com, tripod.com