Tento vojenský skútr, který byl shazován padákem, měl i protitankové dělo

O historii zajímavého spojení těžké zbraně a malého vozidla informuje web SOFREP.

Vespa je luxusní skútr italské značky vyráběný společností Piaggio & C. SpA. Jeho název v italštině znamená v překladu „vosa“, protože tvar těla skútru ji připomíná. V 50. letech 20. století se Vespy vyráběly v licenci v Německu, Velké Británii, Belgii, Španělsku a Francii.

Francie chtěla rychle se pohybující protipancéřovou zbraň, kterou by bylo možné vysadit na padácích za nepřátelské linie pro použití u francouzských výsadkových jednotek.

Byl to motocykl poháněný jednoválcovým dvoutaktním motorem o objemu 145,5 cm3 s konstrukcí s rotačními ventily a rychlostí dosahující až 40 kilometrů za hodinu. Měl také zesílený rám a větší pneumatiky. Vrcholem byla samozřejmě 75mm puška M20, lehká protipancéřová zbraň americké výroby, která se připevňuje vpředu a pak otvorem pod sedadlem.

Tato výkonná zbraň byla lehká a dala se snadno převážet na skútru. Mohla také střílet kouřové, vysoce explozivní a protitankové náboje HEAT. Navíc výroba těchto skútrů byla v té době poměrně levná.

Dvojice skútrů Vespa 150 TAP se shazovala z dopravního letadla spolu se dvěma vojáky. Jeden by nesl zbraň, zatímco druhý by měl 75mm náboje a stativ.

Plán byl přivézt a umístit pušku pomocí skútru a pak ji sesednout a postavit na stativ Browning M1917, pálit na nepřátele a pak se v případě potřeby odkutálet jinam. Puška by sice nebyla účinná proti sovětským tankům T-72, ale mohla by fungovat proti tankům T-54, T-55 a T-62, které Sověti v té době používali.

Do alžírské války se dostalo 800 těchto skútrů. Ukázaly se jako účinné proti nepřátelským opevněním i při ničení lehce obrněných vozidel.

Zdroj: sofrep.com