Takto probíhal 600 kilometrů dlouhý převoz ponorky U17 do muzea. Plavidlo sloužilo Německému námořnictvu

Přeprava obrovské ponorky U17 S196, která váží kolem 500 tun, byla poměrně náročná a zároveň jedinečnou příležitostí prohlédnout si stroj v celé jeho kráse. Plavidlo, které sloužilo Německému námořnictvu v letech 1973-2010, urazilo na své cestě z Kielu do Speyeru téměř 600 kilometrů. Nakonec má být stroj převezen do Technického muzea v Sinsheimu, kde ho bude možné v budoucnu obdivovat.

U17 je ponorka typu 206A s délkou téměř 50 m, šířkou 4,60 m, výškou 9 m a výtlakem kolem 500 tun. Plavidlo s trupovým číslem S196 vstoupilo do služby u Německého námořnictva v listopadu 1973 a ve službě setrvalo téměř 40 let, až do srpna 2010, převážně v Severním a Baltském moři. Po modernizaci, kterou ponorka prošla v roce 1991, bylo možné U17 S196 nalézt také ve Středozemním moři, jak píše web Seaforces.

V době svého působení mohla ponorka pojmout 23člennou posádku na palubě a byla schopna ponořit se do hloubky až 200 m. Na hladině mohla dosáhnout rychlosti 10 uzlů a pod vodou 17 uzlů. Její výzbroj tvořily torpédomety uzpůsobené k vypouštění torpéd jako DM2A1 Seeaal nebo DM2A3 Seehecht a také externě nesené miny. Ponorka byla rovněž vybavena sonary a radary, včetně Thomson-CSF Calypso II nebo STN Atlas DBQS-21, které plavidlu umožňovaly pozorovat a sledovat dění ve svém okolí.

Německá ponorka U-Boat plnila řadu důležitých misí a zapsala se do historie jako jednotka, která spolu s U26 byla první německou poválečnou ponorkou, která překonala Atlantik a dosáhla východního pobřeží USA a Karibiku. Jak upozorňuje server německého deníku Kölner Stadt-Anzeiger, byly to první německé ponorky v regionu po druhé světové válce.

Během cesty z Kielu do Speyeru urazila ponorka přibližně 600 km. Přeprava objektu o hmotnosti 500 tun a délce, kterou lze přirovnat k délce 12 osobních automobilů, nebyla snadná. Ponorka byla přepravována mimo jiné pomocí speciálního 85 metrů dlouhého člunu a také těžkou dopravou, za kterou byla zodpovědná společnost Spedition Kübler. Na trase, kterou ponorka U17 absolvovala po souši, bylo nutné na některých místech pokácet stromy a demontovat dopravní značky a semafory.

Přeprava však byla úspěšně dokončena. Ponorka nyní projde údržbou ve Speyeru a poté bude převezena do Technického muzea v Sinsheimu, kde bude s největší pravděpodobností od roku 2024 zpřístupněna veřejnosti. Kromě zmíněné U17 je v muzeu vystaveno mnoho dalších zajímavých exponátů, například prototyp raketoplánu Buran OK-GLI, čínská parní lokomotiva Qian Jin a jedny z největších varhan Welte Philharmonie na světě.

Zdroj: redakce, ksta.de, seaforces.org