Švýcaři přemění železniční tratě na solární elektrárny. V Česku by to asi nevyšlo, výkaly jdou totiž přímo na koleje
Společnost Sun-Ways představila odvážný koncept rozvoje železničních tratí. Bude mezi ně instalovat solární panely a využívat je tak k výrobě čisté energie, píše web Happy-headlines.
Solární panely jsou v současné době jedním z nejlevnějších způsobů výroby elektřiny a nejrychleji realizovatelným. Instalace panelů trvá poměrně krátkou dobu a energii mohou vyrábět prakticky ihned po zapojení. Problémem je, že jejich výkon je značně omezený, takže musí zabírat hodně místa, aby poskytovaly smysluplné množství energie. Půda je přitom vzácná, takže se hledají stále kreativnější způsoby instalace fotovoltaických panelů.
Jeden ze zajímavějších konceptů představila švýcarská společnost Sun-Ways, která by chtěla panely vyplnit prostor mezi železničními kolejemi. V rámci experimentu jich chce ještě letos v létě nainstalovat 60 na krátkém úseku trati poblíž města Neuchâtel, aby zjistila, zda má tento nápad šanci na úspěch. Zpočátku bude takto vyrobená energie pokrývat potřeby obyvatel v okolních domech. Pokud však bude experiment úspěšný, možná se bude využívat i k pohonu vlaků.
Společnost ujišťuje, že se jedná pouze o první krok k tomu, aby se všech 5 000 km železničních tratí v zemi přeměnilo na solární energii. Ročně se tak vyrobí přibližně 1 GW energie, což by stačilo na pokrytí potřeb více než 500 000 domácností.
Nápad je to nepochybně velmi zajímavý, ale v Česku by pravděpodobně neuspěl. Toalety v našich vlacích se již mnoho let vyprazdňují přímo na koleje, takže takové panely by byly brzy příliš špinavé na to, aby mohly vyrábět energii.
Na západě by to však mohlo fungovat velmi dobře, a tak se o tuto myšlenku zajímá stále více lidí. Podobná řešení již testují společnosti Greenrail a Bankset Energy, které mají vlastní testovací úseky v Itálii a Anglii. Sun-Ways má však oproti nim výhodu, protože využívá standardní, sériově vyráběné panely, což snižuje náklady na instalaci. Druhou výhodou je také to, že nevyžadují ruční instalaci, protože švýcarská společnost k tomu používá speciální vlak.
Zdroj: Happy-headlines
[seznam-ads id="63251"] [seznam-ads id="63250"] [seznam-ads id="64854"] [seznam-ads id="64868"]