Společnost Google chce blokovat AdBlock ve svém prohlížeči

Pro mnoho lidí je procházení internetu bez takzvaných blokátorů reklam spuštěných na pozadí utrpením.

Ukazuje se, že AdBlock možná brzy nebude v prohlížeči Chrome od společnosti Google dostupný – alespoň podle dokumentace seznamu aktuálních zásuvných modulů a rozšíření.

V roce 2018 se objevily plány na zavedení nového seznamu, který by určoval, která rozšíření se mohou objevit v prohlížeči Chrome a která již z různých důvodů nebudou v prohlížeči Google a jemu podobných prohlížečích dostupná. Jak si můžete snadno domyslet, Manifest V3 nepotěšil uživatele webu ani vývojáře rozšíření (včetně AdBlocku), kteří již volali po tom, aby blokátory reklam přestaly v prohlížeči Chrome fungovat.

Používání AdBlocku v prohlížeči Google Chrome bude velmi obtížné nebo zcela nemožné
Nyní se ukázalo, že je to skutečně pravda a podle technické dokumentace k Manifestu V3 bude používání AdBlocku a dalších podobných doplňků v prohlížeči Google výrazně ztíženo. Nová aktualizace prohlížeče Chrome má přijít v lednu 2023, a přestože to celé zní jako krok namířený proti spotřebitelům, jehož cílem je zvýšit příjmy z reklamy, uživatelé internetu tuto změnu možná až tak moc nepocítí.

Důvodem je především to, že většina lidí v současnosti používá prohlížeče nainstalované v chytrých telefonech a dalších mobilních zařízeních, v nichž AdBlock a další blokátory reklam nejsou příliš populární – především proto, že většina uživatelů o jejich existenci neví. Taková rozšíření se instalují hlavně do prohlížeče Chrome a dalších prohlížečů, ale i do verze pro PC.

Na druhou stranu z průzkumu z roku 2021 vyplývá, že počet uživatelů pluginu AdBlock je 65 milionů a 42,7 % uživatelů internetu na celém světě (ve věkovém rozmezí 16-64 let) používá nástroje pro blokování reklam alespoň jednou měsíčně. Je proto těžké říci, zda a jak se ohlášená změna společnosti Google dotkne uživatelů internetu.

Zdroj: developer.chrome.com