Rusové si pochvalují své vrtulníky Ka-52 i přes fakt, že to jsou nejčastěji ničené vrtulníky na Ukrajině. Kde mají slabinu?

Rusové tvrdí, že vrtulník Ka-52M Aligator dostal nový systém ochrany proti všem moderním přenosným protiletadlovým raketovým systémům (MANPADS). Rusové opomíjí skutečnost, že se jedná o nejčastěji ničená rotorová letadla na Ukrajině. Informace pravidelně poskytované obránci vyvracejí tvrzení o účinnosti Ka-52 na frontě.

Zpráva „RG“ naznačuje, že Rusové možná začali hledat způsob, jak minimalizovat ztráty mezi svými drahými vrtulníky. Ka-52 jsou nejčastěji neutralizovány právě pomocí MANPADS. Ruská média uvádějí, že podíl antikorozních materiálů v trupové konstrukci Ka-52M byl zvýšen. Podle deníku byly chráněny ty části vrtulníku, které dříve chráněny být nemohly.

Ka-52 – nejčastěji poškozené vrtulníky Rusů

Ruskové mezitím tvrdí, že 2. září zdroj z vojenského komplexu oznámil, že modernizovaný Ka-52 prošel zkouškami na frontě na Ukrajině. V materiálu se uvádí, že „vrtulník se ukázal jako velmi dobrý v provozu a po výsledcích odborného zkoumání dali zástupci vojenského ministerstva průmyslu doporučení na zlepšení a modernizaci některých systémů“.

Funguje nový bezpečnostní systém skutečně v první linii? Podle zpráv z ukrajinské strany ne nutně: Obránci nadále ničí letouny Ka-52. Připomeňme si, jaké jsou možnosti těchto strojů.

Ka-52 je vývojovou verzí Ka-50. Tyto stroje jsou všeobecně považovány za přední rotorové letouny ruské armády a díky své silné výzbroji si vysloužily přezdívku „ohnivé vozy“. Ztráta každého takového stroje je pro Kreml velmi nákladná: jednotková cena Ka-52 se pohybuje kolem 16 milionů dolarů. Konstrukce vrtulníku byla vyvinuta v konstrukční kanceláři společnosti Kamov již v roce 1987, ale sériová výroba těchto strojů byla zahájena až v roce 2008.

Výzbroj Ka-52 zahrnuje kanon Šipunov 2A42 ráže 30 mm, řízené střely a laserem naváděnou střelu AT-12 Vichr. Konstrukce má systém dvou protiběžných rotorů, každý o průměru 14 m, a dosahuje maximální rychlosti 302 km/h. Vrtulník je poháněn dvěma motory Klimov VK-2500.

Podle zpráv z ukrajinské strany mohli Rusové na frontě zatím ztratit až několik desítek Ka-52. Před zahájením invaze měla Moskva maximálně 170 těchto strojů.

Zdroj: ukrinform.net