První ultralehký vrtulník bude létat na vodík. Vyjde zhruba na pět milionů korun
Americká společnost Piasecki Aircraft oznámila, že do ultralehkých helikoptér Aerotec bude instalovat vodíkové palivové články. Dosáhne tak prvního pilotovaného letu helikoptéry na vodíkový pohon na světě, informuje New Atlas.
Americká firma se nikdy nezajímala o vývoj vrtulníků s elektrickým bateriovým pohonem, které by podle jejího generálního ředitele Johna Piaseckiho měly jen krátký dolet na úrovni městského leteckého taxi. Místo toho se od začátku vývoje soustředila na splnění zadání, které vyžadovalo minimální dolet přesahující 400 kilometrů.
A právě tato podmínka a vysoké náklady vyřadily baterie z vývoje. „Vertikální vzlet je energeticky náročný a baterii by rychle vybíjel, což by i snižovalo životní cyklus baterií. To má také zásadní dopad o ekonomiku provozu,“ vysvětlil Piasecki.
Stávající technologie vodíkových palivových článků je ideální pro splnění požadavku delšího doletu s nulovými emisemi, přičemž výrazně poklesnou i provozní náklady.
Firma proto uzavřela partnerství se společností HyPoint, jejíž turbo vzduchem chlazené palivové články slibují extrémně nízkou hmotnost a extrémně vysoký výkon – až třikrát lepší poměr výkonu k hmotnosti než jiné technologie a dostatek výkonu, který podle HyPointu mnoho letadel ani nedosáhne.
„Technologie palivových článků, která je dnes k dispozici, je jen výchozím bodem,“ řekl Piasecki. Vodíkový pohon poprvé nainstaluje do malého standardního vrtulníku ultralehké kategorie CoAX 2 od společnosti Aerotec. Vznikne cenově dostupný stroj za přibližně 200 000 dolarů, což je v přepočtu zhruba pět milionů korun. Společnost odstraní stávající hnací ústrojí a namontuje čtyři palivové články SPM 20, jedinou nádrž H2. „Bude to první pilotovaný let vrtulníkem na vodíkový pohon,“ říká generální ředitel Piasecki.
Zdroj: New Atlas