Proč je čas opustit Chrome?

Chrome v nedávné válce prohlížečů jasně zvítězil. S více než dvěma miliardami aktivních uživatelů a podílem na trhu přesahujícím 60 % předstihl prohlížeč Google své konkurenty na celém světě.

Na druhém místě je Safari od společnosti Apple s méně než 20-procentním podílem. Jak však uvádí server Wired, nyní je čas se k Chromu otočit zády a poohlédnout se po alternativách.

Spory o Floc
Částečně je to kvůli obrovské infrastruktuře společnosti Google pro shromažďování dat na webu, ale hlavně kvůli jejím současným tlakům. Společnost Google chce skoncovat se soubory cookie třetích stran pomocí funkce „Federated Learning of Cohorts“, zkráceně Floc. Po vzoru společnosti Apple, která je ve výchozím nastavení v aplikacích v systému iOS 14.5 blokuje, se tak v budoucnu stane i v prohlížeči Chrome. Místo toho by měl prohlížeč sám určovat, které webové stránky si uživatelé prohlížejí. Na základě těchto informací by byla generována personalizovaná reklama. Google tvrdí, že z toho nelze vyvozovat žádné závěry o uživatelích, ale naráží na obrovský protiútok: konkurenti, jako jsou Mozilla a Brave, obviňují společnost, že chce získat moc nad daty.

Četné použité údaje
I přesto však Chrome shromažďuje obrovské množství dat – například polohu, historii, historii vyhledávání a jedinečný uživatelský účet, jak vyplývá z informací společnosti Apple o ochraně osobních údajů ve smartphonu. Podle společnosti jde o propojení dat, jako jsou záložky a hesla, s účtem Google. Na rozdíl od konkurenčních prohlížečů, jako je Safari a Firefox, jsou však tyto informace propojeny i s jednotlivými zařízeními. Podle zastánce ochrany soukromí Rowenna Fieldinga, který o této problematice hovořil s časopisem Wired, by to společnosti umožnilo vytvořit si komplexní obraz o osobnostech, zájmech a slabostech uživatelů. V tomto procesu budou obohacena a využita také data z jiných produktů společnosti Google.

Google: Uložené informace se liší
Sama společnost Google tvrdí, že informace o shromážděných údajích v systému iOS představují pouze maximální množství informací, které společnost ukládá, a že skutečné množství se liší v závislosti na tom, jaké funkce jsou používány a jak jsou konkrétní nastavení prohlížeče. Kromě toho je rozhraní API (uživatelské programovací rozhraní) služby Floc s otevřeným zdrojovým kódem zaměřené na ochranu soukromí a nenabízí oprávnění pro reklamy Google, řekl. To však nic nemění na možnosti zneužití, která je společnosti svěřena do rukou. Přesto existuje řada dobrých alternativ k prohlížeči Chrome – především Firefox a Brave. A i v případě vyhledávačů se nabízejí služby jako Duckduckgo.