NASA odhalila své nové futuristické letadlo s chybějícím čelním sklem. Nebude však létat do vesmíru
Letoun X-59 NASA vypadá v novém videu, které zveřejnila společnost Lockheed Martin, jako z filmu science fiction.
Letoun X-59 QuessT (Quiet SuperSonic Technology) je experimentální tryskové letadlo, jehož cílem je snížit množství sonického třesku vznikajícího při překonávání zvukové bariéry letadly. Očekává se, že namísto sonického třesku, které při dosažení rychlosti zvuku, tedy Mach 1, vytvářejí letouny X-59, se bude ozývat tichý zvuk, podobně, jako když zavřete dveře automobilu.
Společnost Lockheed Martin, která staví proudový letoun ve svém závodě na výrobu pokročilých letadel v Kalifornii, sdílela video, na němž je vidět, jak X-59 vyjíždí z hangáru a vypadá připravený k letu.
Záběry ukazují jedinečnou geometrii letounu X-59, který se vyznačuje ostrou prodlouženou příďovou částí o délce 11,5 metru. Kvůli délce této příďové části však piloti létající s X-59 nebudou přesně vidět z přední části kokpitu, který není vybaven ani čelním sklem směřujícím dopředu.
Aby se to napravilo, je experimentální proudové letadlo vybaveno systémem, který NASA nazývá systémem vnějšího vidění (External Vision System, XVS). XVS je v podstatě uzavřený videosystém sestávající z kamery směřující dopředu a displeje umístěného v kokpitu před pilotem letounu X-59. Systém využívá vlastní software pro zpracování obrazu a kamerové systémy, které vytvářejí rozšířenou realitu pohledu pilota X-59 dopředu spolu s grafickými překryvy letových údajů.
Nyní, když je letoun X-59 sestaven, provedou týmy NASA a společnosti Lockheed Martin pozemní testy, aby se ujistily, že je letoun bezpečný a připravený k letu. Jakmile bude letadlo připraveno k letovým zkouškám, bude létat nad obytnými oblastmi, aby se analyzovalo, jak lidé na zemi reagují na jeho plánovaný snížený sonický třesk. Jakmile budou tyto údaje k dispozici, NASA je předá regulačním orgánům, jako je Federální úřad pro letectví (FAA), aby požádala o schválení komerčního nadzvukového letu.
Podle FAA jsou nadzvukové lety nad pevninou a do určité vzdálenosti od pobřeží Spojených států zakázány od roku 1973. NASA doufá, že se jí podaří vyvinout letadla, která by umožnila tišší nadzvukové lety, které by v případě schválení mohly jednoho dne zkrátit dobu vnitrostátní letecké dopravy na polovinu.
Zdroj: Space