MiG-31: Stíhací letoun sovětské éry, který je rychlejší, než jakýkoli západní bojový letoun v současnosti

MiG-31 s kódovým označením Foxhound je vysokorychlostní stíhací letoun vyvinutý Sovětským svazem v 70. letech 20. století. I dnes je stále ve službě ruského letectva a zůstává jedním z nejrychlejších bojových letounů na světě, informuje web War history online.

MiG-31 vyměnil přímou rychlost MiGu-25 za výkonnější zbraňové systémy, což z něj činí ještě smrtonosnější platformu, než z jeho rychlejšího sourozence. Celkem bylo vyrobeno asi 500 letounů MiG-31, z nichž asi 250 je stále v inventáři ruského letectva. Operační exempláře budou létat i po roce 2030.

Vývoj

Nebyl by žádný letoun MiG-31 bez svého předchůdce MiGu-25. Letoun MiG-25 byl ambiciózní a pravděpodobně přehnaný projekt, jehož cílem bylo vytvořit letoun, který by mohl zachytit vysoko letící americké bombardéry. Tento letoun byl brzy spatřen na amerických špionážních snímcích, což vyvolalo paniku v západním leteckém průmyslu.

Spojené státy se domnívaly, že jeho velká, silně rozevřená křídla naznačují, že jde o letoun, který je zároveň mohutný a obratný. Podobnými, i když mnohem méně extrémními konstrukčními prvky se řídily i u svých nejnovějších letadel. Brzy aktualizovaly požadavky na výkony připravovaného letounu F-15 Eagle.

Přesto letoun MiG-31 získal různá vylepšení i když vypadal vizuálně podobně jako MiG-25.

Jednou z největších změn mezi letouny byl nesmírně výkonný radar Zaslon S-800 Passive Electronically Scanned Array, první radar tohoto typu instalovaný ve stíhacím letounu. Tento radar měl 1,1 metru širokou anténu a byl schopen sledovat cíl o radarovém průřezu 16 metrů čtverečních ze vzdálenosti 210 kilometrů. Navíc měl funkci umožňující detekovat nízko letící letadla a řízené střely.

Výzbroj

Výstavním kouskem MiGu-31 byly nové rakety R-33. Čtyři z těchto 4 m dlouhých střel může letoun nést a jsou jeho hlavní výzbrojí. Každá z těchto střel, určených k sestřelování letounů jako SR-71 a B-52, může zasáhnout cíl vzdálený až 120 kilometrů. Pracují ve spojení s radarem Zaslon letounu MiG-31, který dokáže navádět všechny čtyři střely R-33 na čtyři různé cíle současně.

Výkon

Jak již bylo zmíněno, MiG-31 postrádá extrémní přímočarou rychlost MiGu-25, ale stále si zachovává většinu svých výškových výkonů – s maximální rychlostí Mach 2,8, což je okolo 3500 kilometrů za hodinu (vyšší než jakýkoli západní letoun v současnosti používaný) a provozním dostupem až do výšky 24 000 metrů. Kromě toho má MiG-31 mnohem lepší výkony v nízkých výškách.

Zdroj: warhistoryonline.com