Jak zaútočit na podvodní plynovody? To jsou ruská plavidla zvláštního určení

Výbuchy v oblasti plynovodu Nord Stream vyvolaly podezření, kdo je autorem tohoto útoku. Za možné pachatele byli označeni Rusové, a to nejen na základě analýzy možných přínosů, ale především na základě potvrzených ruských schopností provádět podvodné diverzní akce. Jaké vybavení má Putin pro takový účel k dispozici?

Ačkoli se zatím jedná o spekulace, mnozí komentátoři poukazují na Rusko. Nejde jen o to, kdo má prospěch ze zničení plynovodu, ale také o technickou proveditelnost takových akcí. Seznam podezřelých zde rozšiřuje skutečnost, že v oblasti Bornholmu jsou obě potrubí Nord Stream umístěna poměrně mělce, v hloubce kolem 70 metrů, tedy na hranici dosahu vojenských „žabích“ mužů.

Zemí s mimořádně širokými možnostmi v této oblasti je Rusko. Disponuje ponorkami pro speciální účely, tj. ponorkami postavenými pro podvodní průzkum s využitím hlubinných dronů.

Rusko má k dispozici také námořní speciální jednotky, jejichž součástí jsou i bojoví potápěči. Jedna ze základen námořního specnazu, jehož součástí jsou i jednotky žabích mužů, se nachází v Kaliningradské oblasti.

K-329 Belgorod – nejdelší ponorka na světě

Teprve před několika měsíci vstoupila do služby největší a zároveň nejdelší ponorka postavená v Rusku po rozpadu SSSR. Loděnice Sevmaš v Severodvinsku oficiálně předala ruskému námořnictvu výzkumnou ponorku K-329 Belgorod, stavěnou s přestávkami od roku 1993.

Nenechme se zmást jeho popisem. Výzkumné plavidlo je ve skutečnosti plavidlo zvláštního určení, které je v praxi určeno k podvodnímu průzkumu, jak uvádí server Naval News.

Přestože ruská propaganda silně zdůrazňuje, že osudem Belgorodu je podmořský výzkum a záchranné práce, upozorňuje na výjimečnou velikost nového plavidla. K-329 Belgorod byla postavena na základě ponorky projektu 949A Antey, jejíž trup byl prodloužen o další sekce.

Výsledkem byla 184 metrů dlouhá, nejdelší ponorka na světě s výtlakem až 30 000 tun. K čemu Rusové potřebují tak velké plavidlo?

Podvodní základny pro sabotéry

Technické údaje a vybavení Belgorodu jsou předmětem utajení. Takto velký trup poskytuje prostor pro přechodové komory, které umožňují vnitřní přepravu podvodních dronů nebo miniaturních podvodních vozidel určených pro podporu potápěčů. V budoucnu může být loď vybavena také jadernými bezpilotními torpédy Poseidon, kterými Rusové již několik let straší svět.

Zatímco o ponorce K-329 Belgorod jsou známy pouze základní údaje, o dvou dalších ponorkách zvláštního určení, které Rusko provozuje, je známo o něco více. Jedná se o ponorky BS-64 Podmoskov a KS-129 Orenburg.

Jedná se o lodě, které v minulosti nesly balistické střely, ale po přestavbě byla raketová sila odstraněna, čímž vznikl velký volný prostor uvnitř lodí. Stejně jako v Bělogorodu byla i zde potřebná sada zdymadel pro podporu podvodních vozidel a potápěčských týmů, jak píše server Navy Recognition.

Miniaturní lodě zvláštního určení

Nejzajímavějším vybavením velkých účelových lodí však nejsou podvodní drony, ale konstrukce s posádkou, jako jsou dvě lodě projektu 1851.1 Paltus. Jedná se o přibližně 30 metrů dlouhé miniaturní ponorky s posádkou, které pohání malé jaderné reaktory. Mají zesílené trupy, takže se mohou ponořit do velmi velkých hloubek.

Větším plavidlem byl donedávna A-12 Lošarik, ale před několika lety na něm vypukl záhadný požár, při němž zahynula část posádky. O tom, jak neobvyklé plavidlo to bylo, svědčí seznam obětí požáru: ze 14 osob bylo až sedm v hodnosti komodora, z nichž dva důstojníci byli již dříve vyznamenáni hvězdou Hrdina Ruska.

Jednotky tohoto typu mohou kotvit na trupech větších lodí pro zvláštní účely. To umožňuje jejich přepravu mateřskými loděmi na velmi dlouhé vzdálenosti, aniž by posádky byly vystaveny nepohodlí dlouhých misí ve stísněných podmínkách malých lodí.

Operace pod prahem války

Odborníci již několik let upozorňují na chaos, který by ve světě mohlo způsobit zničení telekomunikační infrastruktury, a to podmořských kabelů, které spojují kontinenty a zajišťují velmi velkou kapacitu přenosu dat.

Mohly by tak být způsobeny obrovské škody akcemi pod prahem války, aniž by došlo k vyprovokování otevřeného konfliktu. Potenciálními cíli by mohly být i další prvky podvodní infrastruktury, například plynovody.

Námořní speciál

Rusko se však neomezuje pouze na operace ponorek. V oblasti Bornholmu byla v létě 2021 v mezinárodních vodách pozorována ruská civilní záchranná plavidla Resiasatel Karev a nejnovější, v roce 2019 zprovozněný Bakhtemir.

Přestože se formálně jednalo o civilní plavidla, bylo možné na jejich palubě identifikovat vojáky Hlavního ředitelství hlubinného průzkumu (GUGI) ruského ministerstva obrany, a to bojové potápěče námořního specnazu, kteří formálně chrání lodě pokládající plynovod na moři. Na palubě Bakhtemiru měli k dispozici mimo jiné bezpilotní podvodní kameru MSS-3000.

Jedná se o bezpilotní vozidlo, které lze díky jeho modulární konstrukci přizpůsobit různým úkolům. Od vyhledávání podmořských vraků, přes kontrolu infrastruktury, jako jsou kabely nebo plynovody, až po přesnou manipulaci s různými předměty, která je možná díky vybavení vozidla sadou kamer a manipulátorů. MSS-3000 může přepravovat až 150 kg nákladu.

Zdroj: Wikipedia, redakce, navalnews.com, navyrecognition.com