HH-60W Jolly Green II. To je vrtulník pro záchranu pilotů a speciálních jednotek. Co je to za stroj?
Úkoly CSAR (Bojové pátrání a záchrana jsou pátrací a záchranné operace) patří mezi nejrizikovější bojové mise. Pátrání a záchrana sestřelených pilotů nebo izolovaných vojáků speciálních sil v bojových podmínkách vyžaduje specializovaný výcvik a jedinečné vybavení. Američané testují nový vrtulník pro tyto úkoly – HH-60W Jolly Green II, píše server Defense News.
Téměř každá země má službu schopnou provádět pátrací a záchranné mise. Jejich výjimečným zpestřením jsou záchranné mise prováděné v bojových podmínkách. Specifičnost těchto úkolů vyžaduje použití zařízení, které se liší od sériových, univerzálních strojů. Příkladem vrtulníku určeného pro mise CSAR je HH-60W Jolly Green II, který je v současné době testován ve Spojených státech.
HH-60W Jolly Green II konstrukčně vychází z UH-60M Black Hawk, ale specifika CSAR si vynutila řadu významných změn. Ačkoli vrtulník na první pohled připomíná běžný vrtulník Black Hawk, v mnohém se od něj liší.
HH-60W Jolly Green II
HH-60W Jolly Green II má mimo jiné zesílený trup, výkonnější motory General Electric T700-701D a upravené kompozitové rotorové listy. Zvětšily se také vnitřní palivové nádrže a vrtulník má možnost doplňování paliva za letu.
Kabina byla také přepracována tak, aby se do ní vešli dva střelci s vybavením, poskytla pracovní prostor pro dva záchranáře a vešly se do ní dva páry nosítek. Klíčovou úpravou, která má zvýšit schopnost vrtulníků HH-60W Jolly Green II přežít na bojišti, je pokročilý systém sebeobrany. Jeho součástí je modul DIRCM (Distributed Aperture Infrared Countermeasure System), který detekuje přilétající střelu s infračerveně naváděnou hlavicí a následně ji „oslepí“ laserovým paprskem namířeným na hlavici střely.
Foto: Lockheed Martin
Vrtulník pro speciální úkoly
Vrtulník je také schopen promítat značky na obraz zachycený optoelektronickou hlavou. Výsledkem je, že obraz, který posádka vidí na obrazovce, je obohacen mimo jiné o BFT (Blue Force Tracker), tj. označení vlastních sil operujících na zemi, a také o symboly různých objektů nebo hrozeb.
Kromě vylepšeného navigačního systému je nový vrtulník CSAR vybaven také systémem usnadňujícím vzlety a přistání za snížené viditelnosti (DVS – Degraded Visual Environment), který umožňuje provoz v mlze nebo v oblaku prachu zvednutém pracujícími rotory.
Americké letectvo plánuje objednat 75 strojů tohoto typu, ačkoli původní plán počítal s nákupem až 113 vrtulníků. HH-60W Jolly Green II nahradí vrtulníky HH-60G Pave Hawk, které byly uvedeny do služby v roce 1982.
Zdroj: defensenews.com