Google přepracuje systém sledování reklam v zařízeních Android. Co se změní?

Společnost Google oznámila plány na omezení sledování reklam ve svém operačním systému Android, což je citlivá otázka ochrany soukromí, kterou již konkurenční Apple začal řešit u svých iPhonů. Zprávu přinesl deník Washington Post.

Google oznámil, že zahájí proces odstraňování dlouhodobého sledování reklamy ve svém operačním systému Android, čímž změní fungování reklamy a sběru dat v telefonech a tabletech, které používá více než 2,5 miliardy lidí na celém světě.

V současné době společnost Google přiřazuje každému zařízení se systémem Android speciální ID, což inzerentům umožňuje vytvářet profily toho, co lidé na svých telefonech dělají, a zobrazovat jim vysoce cílené reklamy. V letošním roce ale začne testovat alternativy k těmto ID a nakonec je zcela odstraní. 

Společnost Google prochází podobným procesem také u svého webového prohlížeče Chrome. V tomto případě pracuje na tom, aby se zbavil souborů cookie třetích stran, které se rovněž používají ke sledování lidí na internetu a k zasílání cílených reklam. Tento proces vyvolává již dlouho řadu kontroverzí. Google nyní navrhuje přiřadit každému uživateli několik „témat“ na základě jeho historie prohlížení a umožnit inzerentům zobrazovat reklamy na základě těchto deskriptorů.

Nad tím, jak přesně budou změny implementovány jak ve webových prohlížečích, tak v mobilních telefonech, však stále visí velký otazník. Obhájci ochrany soukromí tvrdí, že změny nejdou dostatečně daleko. Jiní tvrdí, že sledování by mělo být zablokováno úplně, ne pouze omezeno. Vydavatelé webových stránek, vývojáři aplikací a inzerenti na druhou stranu vyjádřili obavy z toho, že společnost, která na internetu dominuje, provádí změny v mnohaletém způsobu fungování webu, přičemž nutí všechny ostatní, aby se přizpůsobili.

Zdroj: washingtonpost.com