Elon Musk říká, že Tesla má „v podstatě nulovou hodnotu“, pokud nedokáže zajistit, aby její auta jezdila sama

Elon Musk prohlásil, že hodnota společnosti Tesla výrazně závisí na tom, zda se jí podaří vyvinout technologii samořízení, jinak má společnost „v podstatě nulovou hodnotu“, píše web Independent.

V nedávném rozhovoru miliardář uvedl, že chce vyřešit řadu problémů s vozidly Tesla, včetně vylepšení vestavěného webového prohlížeče vozů, který je podle něj příliš pomalý, ale že „drtivá většina pozornosti se soustředí na vyřešení úplného samořízení“.

Dodal, že tato funkce je „nezbytná. Je to skutečně rozdíl mezi tím, zda bude mít Tesla hodnotu hodně peněz, nebo v podstatě nulovou“.

Schopnosti Tesly v oblasti samořízení byly nedávno zpochybněny. Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu oznámil, že od července loňského roku do 15. května se vozidla využívající systém Autopilot, „plně samočinný“ tempomat Traffic Aware Cruise Control nebo jiné asistenční systémy řidiče zúčastnila 273 nehod.

Společnost Tesla má na silnicích přibližně 830 000 vozidel s těmito systémy, což jí dává nejvyšší poměr nehod samořízených vozidel. Další automobilkou s nejvyšším počtem byla Honda. Honda nahlásila 90 nehod s použitím asistenčních systémů řidiče, ale uvádí, že má na silnicích ve Spojených státech asi šest milionů vozidel. Další v pořadí bylo Subaru s 10 a všechny ostatní automobilky nahlásily pět nebo méně.

Elon Musk prohlásil, že nehody nemohou být zaviněny společností Tesla – podle údajů, které získala, totiž Autopilot není při kolizích aktivní. NHTSA však uvedla, že zjistila 16 případů, kdy Autopilot „přerušil řízení vozidla méně než jednu sekundu před prvním nárazem“.

Také uvedl, že vývoj jeho samořízených vozů je nezbytný, protože Tesla musí zajistit, aby vozy byly „přesvědčivější“ ke koupi, než ostatní konkurenti.

„Životnost auta, než se dostane na vrakoviště, může být 20 let. Záruka obvykle skončí po čtyřech letech a je spousta věcí, na které se záruka nevztahuje,“ uvedl a citoval radu, kterou dostal od nejmenovaného investora.

„Pokud máte stabilní vozový park, znamená to, že 80 % vašeho vozového parku není v záruce,“ řekl.

„Takže můžete prodávat náhradní díly s vysokou marží pro stávající vozový park a můžete prodávat nové vozy s fakticky nulovou marží. Je to jako s břitvou a žiletkami.“

Musk soustavně nedodržuje termíny, které si sám stanovil v oblasti samořídicí technologie. V roce 2019 prohlásil, že si je „jistý“, že Tesly „vás budou schopné najít na parkovišti, vyzvednout vás a dovézt vás až do cíle bez zásahu“ – a dokonce tuto předpověď zdvojnásobil prohlášením: „To není otazník“.

V roce 2021 toto tvrzení zopakoval – uvedl, že Tesly budou plně autonomní do roku 2022.

Zdroj: Independent