Designové SUV chytře obchází největší problém vodíku

Pro velký rozmach elektromobilů není dostatek lithia a vodíková auta se těžko prodávají, protože je nelze nikde natankovat. Společnost NamX má však elegantní řešení a pověřila společnost Pininfarina, aby navrhla vodíkové užitkové vozidlo, které by mohlo být realizováno do roku 2026, jak uvádí server New Atlas.

Ačkoli mnozí již prohlásili, že vodíkový automobil je mrtvý a že bateriové elektromobily budou pro většinu řidičů vhodnější, faktem je, že vodíkové palivové články nyní nabízejí víceméně jedinou škálovatelnou, bezemisní a bezlithiovou alternativu pro automobilismus budoucnosti. To však neznamená, že jejich nasazení bude snadné. Infrastruktura pro tankování vodíku téměř neexistuje, ale nedostatek lithia zastaví revoluci elektromobilů během desetiletí nebo dvou. A to se rozhodně jeví jako velká příležitost pro alternativu, jako je vodík.

Proto africko-evropská značka NamX ve spolupráci se společností Pininfarina vyvinula velmi elegantní vodíkové užitkové vozidlo (HUV) poháněné odnímatelnými vodíkovými kartušemi. Pokud nemůžete najít vodíkovou čerpací stanici, společnost NamX vám zašle kartuše domů nebo kamkoli jinam, kde je budete potřebovat. Společnost tvrdí, že je časem budete moci používat i k napájení jiných zařízení.

Každá plná kazeta obsahuje dostatek vodíku na ujetí přibližně 150 km. HUV jich má šest a celkový dojezd činí 800 km. Náboje, které navrhla společnost Pininfarina, upoutají pozornost svými zeleně osvětlenými neonovými otvory za průhledným krytem nad zadním nárazníkem. 

Základní model s cenou začínající na 68 200 dolarech (cca 1,6 milionů Kč), bude mít pohon zadních kol, výkon 300 koní, maximální rychlost bude omezena na 200 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h bude dosaženo za 6,5 sekundy. Verze GTH bude mít pohon všech kol, výkon 500 koní, maximální rychlost 250 km/h a zrychlení na 100 km/h za 4,5 sekundy, ale bude stát až 99 600 dolarů (v přepočtu cca 2,3 milionů Kč).

Zdroj: redakce, newatlas.com