Hyper Sting na jaderný pohon by mohl přepravovat cestující 2krát rychleji než Concorde
Španělský designér Oscar Viñals tvrdí, že jeho nejnovější projekt dokáže přepravit cestující přes Atlantik trojnásobnou rychlostí zvuku a cestu z hlavního města Spojeného království do New Yorku zvládne za méně než 80 minut, jak píše server The Points Guy.
Takzvaný Hyper Sting by byl nejen dvakrát rychlejší než rekordní Concorde, který stejnou cestu urazil za dvě hodiny a 53 minut, ale také téměř dvakrát větší. Při délce 100 metrů by mohl přepravovat 130 až 170 cestujících a teoreticky by mohl dosáhnout maximální rychlosti téměř 4290 km/h.
Pro srovnání, Concorde byl dlouhý pouhých 60 metrů, mohl přepravovat 100 cestujících a jeho maximální rychlost byla 2180 km/h. Úspěch tohoto nejrychlejšího dopravního letadla je založen na dosud neověřené teorii studené fúze prostřednictvím jaderného reaktoru, který by poháněl dva tryskové motory a čtyři hybridní turbíny nové generace (spalovací turbíny). Viñals tvrdí, že jeho vize vysokorychlostního letectví by byla schopna dosáhnout rychlosti Mach 3,5.

Mezi mnoha otazníky, které visí nad budoucností konceptu Hyper Sting, je i otázka jeho finanční životaschopnosti. Jaké jsou výrobní náklady takového letadla vzhledem k problému, který nakonec vedl k zániku Concordu? Viñals však zůstává optimistický.
„Concorde byl skvělý stroj, ušlechtilý experiment, ale vypouštěl do životního prostředí příliš mnoho emisí, byl příliš hlučný a jeho provoz byl příliš drahý,“ vysvětlil. „Nová éra nadzvukových letů je možná za rohem, ale při létání rychlostí vyšší než rychlost zvuku je třeba překonat některé výzvy. Hyper Sting je nový koncept budoucího nadzvukového dopravního letadla.“
Připouští však, že pro návrat nadzvukových letů budou zapotřebí velmi inovativní řešení, a odhaduje možný termín výroby až po roce 2030. A je třeba vyřešit ještě jednu důležitou otázku: Jak umístit jaderný reaktor na letadlo? Vynález jaderných reaktorů v 50. letech 20. století přinesl příslib levného cestování, nemluvě o možnosti, že by letadla mohla zůstat ve vzduchu několik dní nebo dokonce měsíců. Jedinou překážkou bylo zajištění bezpečnosti.

Tato technologie se začala používat na lodích, a jak se postupně zmenšovala, dostala se i na ponorky. Ty nyní mohou plout pod mořem vysokou rychlostí po celá desetiletí bez nutnosti doplňování paliva. Vytvořit bezpečný jaderný reaktor schopný letu se však ukázalo jako mnohem obtížnější. Musí být zajištěna bezpečnost cestujících i posádky a potřebný kryt by byl příliš těžký. Letos v létě společnost Boom Supersonic oznámila plány na uvedení letadla, které by mohlo letět rychlostí téměř 2100 km/h.
Letadlo nazvané Boom Supersonic Overture má čtyři malé motory na křídlech, které zvyšují rychlost a stabilitu, a mohlo by letět z Londýna do New Yorku za 3,5 hodiny. Boom potvrdil, že výroba bude zahájena v roce 2024 a letadlo by mělo být vyrobeno v roce 2025. Poté může trvat další čtyři roky, než bude letadlo připraveno pro cestující, ale společnost tvrdí, že by mohlo být v provozu do roku 2029.
Zdroj: thepointsguy.com