Obchodní společnosti ochrana životního prostředí nezajímá, lidé po celém světě za to zaplatí zdravím

Megaobchodní řetězce Amazon, Walmart, Target či IKEA mají během pandemie obří zisky, protože miliony spotřebitelů se vrhly na nakupování přes internet. Za tyto zisky soukromých společností ale zaplatíme další devastací životního prostředí, uvedl web Gizmodo.

Nová zpráva vydaná organizacemi Stand.earth a Pacific Environment zjistila, že jen lodní doprava těchto čtyř společností vyprodukovala za poslední dva roky přibližně 20 milionů tun ekvivalentu oxidu uhličitého.

Znečištění ovzduší lodní dopravou je přitom obrovský problém. Průměrný člověk dnes dýchá téměř třikrát vyšší koncentraci znečištěných částic, než jaké považuje Světová zdravotnická organizace za bezpečné. To má dopad na lidskou imunitu, stoupající počet nemocí i zkracování průměrné délky života.

Špatná kvalita ovzduší byla podle zprávy zveřejněné organizací Air Quality Index označena za „největší riziko pro lidské zdraví“ na celém světě.

„Prodejci zboží nesou přímou odpovědnost jak za znečištění ovzduší a oceánů způsobené lodní dopravou, tak i za to, že odmítají požadovat nízkoemisní lodní dopravu,“ píší autoři zprávy a varují, že tyto emise by se mohly ještě zvýšit, protože covidová krize trvá.

Ačkoli se zjištění zaměřují jen na tyto čtyři maloobchodní prodejce, problém je daleko širší. Podle zprávy se totiž přibližně 90 % celosvětového obchodu přepravuje po moři. Celá tato přeprava může představovat až 3 % celkových globálních emisí skleníkových plynů.

Na straně lodní dopravy se jako největší znečišťovatel projevila francouzská kontejnerová společnost CMA CGM, která se na emisích připisovaných uvedeným společnostem podílela 33 procenty. Společnost CMA CGM má obzvláště úzký vztah se společností Walmart a její lodě se v roce 2020 podílely na emisích z lodní dopravy společnosti Walmart téměř sedmdesáti procenty.

Na rozdíl od jiných průmyslových odvětví, která vyvinula alespoň nějaké úsilí o snížení emisí, se námořní dopravě věnovalo relativně méně pozornosti, protože nebyla zahrnuta do úsilí Pařížské dohody z roku 2016. Praktiky lodního průmyslu, včetně nehospodárné praxe posílání lodí plných prázdných nákladních kontejnerů zpět přes moře, vlastně nikoho nezajímají. Relativně skryté znečištění ovzduší způsobené lodní dopravou je přitom obrovským problémem.

Zdroj: Gizmodo