Lidé varují: Na tohle si v obchoďácích dejte pozor, jinak utratíte o 2000 Kč více, než chcete
Říká se, že na nákup byste nikdy neměli jít hladoví, abyste nenakoupili potraviny, které ve skutečnosti nepotřebujete. Stejně tak byste si ale měli dát pozor také na mazané obchodní praktiky prodejců, kteří často postávají u vstupu do nákupních center. V opačném případě se může stát, že budete neplánovaně o nemalé částky chudší.
Určitě jste je již někdy potkali. Řeč je o prodejcích, kteří si postaví stánky před pokladnami supermarketu, u kterých se pokouší prodat své zboží. Na první pohled na tom není nic špatného, ovšem jejich prodejní taktiky bývají zpravidla velmi dobře promyšlené. Proto není jednoduché odolat a nenakoupit zboží, pro které jste původně vůbec nepřišli.
Co se týká sortimentu, může být velmi různorodý. Nejčastěji se ale jedná buď o domácí potřeby, jako například kuchyňské náčiní, nebo kosmetiku. V mnoha případech prodejci nabízí třeba parfémy za výhodné ceny.
Prodejce láká na akční nabídku
Kontakt s obchodníky probíhá obvykle velmi podobným způsobem. Prodejce většinou oslovuje náhodné kolemjdoucí, které se snaží přesvědčit, aby si přišli prohlédnout zboží. Zdůrazňují přitom, že se jedná o speciální nabídku, která se nemusí opakovat.
Poté, co získají váš zájem, představí vám produkty. V případě parfémů obvykle potenciálním zákazníkům nabídnou vzorky k vyzkoušení. Poté jim sdělí, že se jedná o výhodnou koupi, protože k produktu dostanou další zdarma, případně nějakou obdobu zvýhodněné nabídky.
Přestože to na první pohled vypadá, že není nic složitého odmítnout, ve skutečnosti s tím řada lidí může mít potíže. Důvodů je hned několik. V první řadě je mnoho z nás vychováno k přesvědčení, že říct někomu „ne“ je něco špatného. Zkrátka neradi sdělujeme negativní zprávy.

Iluze osobního vztahu činí odmítnutí těžším
Druhým důvodem je, že prodejci bývají většinou kvalitně proškoleni a mají tak v malíku schopnost přesvědčit zákazníka, že právě jeho produkt nezbytně nutně potřebují.
Velmi častou strategií je například zdánlivě osobní přístup. Prodejce se vás začne vyptávat na soukromé věci, snaží se působit přátelsky a familiárně. Někteří lidé, kteří se již s podobnými nabídkami setkali, v internetových diskusích popsali, že jim v určitou chvíli obchodník sdělil, že jsou mu sympatičtí, a proto mu udělají ještě lepší nabídku.
Protože něco takového se pochopitelně velmi hezky poslouchá, může být pro některé zranitelnější osoby velmi těžké si uvědomit, že se skutečně nejedná o to, že by na prodejce udělali tak dobrý dojem, ale že chce zkrátka dobře prodat.
Pokud navíc prodavač své nabídky vyslovuje opakovaně a stále na vás naléhá, někdy se stane, že potenciální kupec raději skutečně nakoupí, jen aby mohl konverzaci konečně ukončit.
Kdo je nejčastěji cílovou skupinou?
Někteří lidé se stávají terčem podobných nabídek častěji než jiní. Velmi často jde o seniory nebo maminky na mateřské, což má jistě svůj dobrý důvod. Právě tyto skupiny se často potýkají s nedostatkem financí, a proto pro ně může být vidina výhodného nákupu lákavá.
Kromě toho mohou také trpět nedostatkem sociálních kontaktů a rozhovor s kýmkoliv, byť by to byl jen prodejce v supermarketu, je potěší. Poté už je po emoční stránce mnohem náročnější zboží odmítnout.
Obrňte se proto trpělivostí a mějte na paměti, že nejste povinni si od kohokoliv cokoliv kupovat, pokud zrovna nechcete. Netrapte se tím, že ho zklamete. Jeho prací je přesvědčit vás, nejde o jeho osobní pocity. Máte plné právo rozhovor ukončit nebo ho dokonce ani nezačínat. Prosté konstatování, že nemáte zájem, nebo krátké zavrtění hlavou je dostatečný signál, že tento obchod se zkrátka neuskuteční.