Nová povinnost na čerpací stanici: Miliony řidičů budou mít dražší tankování
Rozvoj elektromobility v Evropě si čím dál více žádá odpovídající infrastrukturu. Jednou z klíčových otázek je dostupnost nabíjecích stanic pro elektromobily, a právě provozovatelé čerpacích stanic v tom hrají zásadní roli. Jaké by to mohlo mít dopady na ceny pohonných hmot?
V České republice je infrastruktura nabíjecích stanic pro elektromobily stále v rozvoji. Podle dat z roku 2024 je v zemi přes 1 500 nabíjecích bodů, ale jejich hustota je nižší než v západoevropských zemích, jako jsou Německo či Nizozemsko. Nabíjecí stanice jsou soustředěny především na hlavních dopravních tazích a ve městech, což znevýhodňuje venkovské oblasti, kde je nabíjení elektromobilů stále problematické.
Evropská legislativa a plány pro čerpací stanice
Evropská unie se zavázala podporovat rozvoj infrastruktury pro alternativní paliva prostřednictvím směrnice AFIR (Alternative Fuels Infrastructure Regulation). Tato směrnice stanovuje cíle pro členské státy, včetně povinnosti zajistit nabíjecí infrastrukturu na frekventovaných místech.

V Německu je například od roku 2028 plánováno, že všechny větší čerpací stanice budou muset mít alespoň jednu rychlodobíjecí stanici s výkonem minimálně 150 kW. Toto opatření má zaručit dostupnost nabíjení nejen ve městech, ale i na venkově. Podobné regulace lze očekávat i v dalších členských státech.
Jaké změny se očekávají v Česku?
V České republice zatím povinnost instalace nabíjecích stanic na čerpacích stanicích není zavedena, ale od roku 2025 začne platit nový stavební zákon, který vyžaduje instalaci nabíjecích bodů u nově budovaných nebytových budov s větším počtem parkovacích míst.
Konkrétně bude nutné zajistit alespoň jednu nabíjecí stanici u budov s více než 20 parkovacími místy. U nových bytových domů s více než 10 parkovacími místy bude potřeba instalovat alespoň přípravu na nabíjení. Přestože podobná povinnost u čerpacích stanic zatím neexistuje, tlak Evropské unie i trend rozvoje elektromobility mohou v budoucnu vést k zavedení podobných pravidel i zde.
Mohou povinné nabíječky ovlivnit ceny pohonných hmot?
Zavedení povinných nabíječek by mohlo mít dopad na ceny pohonných hmot. Rychlodobíjecí stanice vyžadují vysoké investice, včetně připojení k elektrické síti a pravidelné údržby. Provozovatelé čerpacích stanic by mohli tyto náklady přenést na zákazníky.
Přizpůsobení prostor a posílení energetické infrastruktury mohou být nákladné. Tyto investice by se také mohly projevit v cenách pohonných hmot.
S rostoucím počtem elektromobilů může klesat objem prodeje benzínu a nafty. Provozovatelé by mohli zvyšovat ceny, aby si udrželi ziskovost.
Na druhou stranu, pokud bude zavádění nabíječek podpořeno státními dotacemi nebo pokud budou generovat zisk z nabíjení elektromobilů, dopad na ceny pohonných hmot by mohl být minimální.

Reakce provozovatelů čerpacích stanic
Provozovatelé čerpacích stanic na tyto změny reagují různě. Někteří již investují do nabíjecích bodů jako do rozšíření svých služeb, jiní upozorňují na vysoké náklady a nejistou návratnost. Například německá společnost Aral uvedla, že ne všechny lokality mají dostatečný provoz, aby se instalace nabíječek vyplatila.
Význam pro rozvoj elektromobility
Dostupnost nabíjecích stanic je klíčová pro rozvoj elektromobility. Nedostatečná infrastruktura je jedním z hlavních důvodů, proč si lidé elektromobily zatím nepořizují. Povinná instalace nabíječek na čerpacích stanicích by mohla situaci zlepšit a přispět k většímu rozšíření elektrických vozidel.