X-59 – tichý nadzvukový letoun NASA s motorem F-18 Hornet
Zdá se, že éra nadzvukových osobních letů je u konce a komerční část průmyslu se zaměřuje na ekonomická řešení, která zajistí co největší úspory, píše portál Flight Global.
To by se však v budoucnu mohlo změnit – díky společnému projektu NASA a společnosti Lockheed Martin nazvanému X-59. Tento nadzvukový letoun by mohl být základem budoucích osobních letadel, která budou létat nadzvukovou rychlostí. Podívali jsme se na něj blíže.
O důvodech zastavení vývoje osobních letadel, která létají nadzvukovou rychlostí, jsme nedávno psali v samostatném článku. Stručně řečeno, navzdory efektivitě letounů Concorde, které byly ve flotilách britských a francouzských leteckých společností 27 let (vyřazeny byly až v roce 2003), se průmysl rozhodl vydat trochu jiným směrem. Osobní a nákladní letadla měla být především hospodárná a v případě prvních i pohodlná.
Foto: NASA
Rychlost, která je pro vojenské letouny důležitá, byla z kulturních důvodů rovněž odsunuta do pozadí. Přelet nad zastavěnou oblastí nadzvukovou rychlostí byl pro obyvatele nepříjemný, což v kombinaci se změnami v průmyslu znamenalo poslední hřebíček do rakve Concordu a dalších podobných projektů. NASA se rozhodla řešit problém zvukového hřmění a doufá, že změní předpisy, které platí již téměř 50 let. Očekává se, že tomu napomůže nadzvukový letoun X-59, který bude vyrábět společnost Lockheed Martin a některá oddělení NASA.
2. dubna 2018 americká vesmírná agentura NASA podepsala se společností smlouvu v hodnotě 247,5 milionu dolarů.
Foto: NASA
Foto: NASA
Zdroj: NASA, flightglobal.com