První obrněné vozidlo na světě vyjelo skoro před 130 lety. Scout byl svého času na špici inovací

Ve světě, kde technologie neustále posouvají hranice možného, existuje jeden stroj, který si zaslouží zvláštní pozornost pro svůj průkopnický přínos k moderní vojenské technice. Tím strojem je Motor Scout – první obrněný vůz, který byl svého času na špici inovací. Jeho konstruktér, Frederick Richard Simms, spojil dvě revoluční technologie – automobil a kulomet, a vytvořil vozidlo, které představovalo zcela nový koncept na bojišti.

Koncem 19. století prožíval svět období nebývalého technologického rozmachu. Automobilový průmysl začínal nabírat na síle a s ním i možnosti jeho využití. Frederick Richard Simms, vizionář a vlivná postava v automobilovém průmyslu, si uvědomil potenciál kombinace mobility a palebné síly. V roce 1898, pouhých dvanáct let po vynálezu prvního automobilu, Simms představil světu Motor Scout, píše portál Military Historia.

Motor Scout vznikl adaptací čtyřkolového vozidla, pravděpodobně modelu Beeston Motor Quadricycle, které bylo vybaveno jednoválcovým motorem o síle 1,5 koně a kulometem Maxim. Tento kulomet byl chráněn pancéřovým plátem, což dávalo vozidlu jistou míru obrany. Přestože se může zdát, že Motor Scout byl technologicky primitivní, v době svého vzniku představoval významný pokrok.

Motor Scout nebyl ve velkém využíván ve vojenských operacích, ale jeho vývoj a koncept měly dalekosáhlý vliv na budoucí design obrněných vozidel. Představil myšlenku mobilní palebné platformy, která byla schopná rychle se pohybovat po bojišti, a otevřel cestu dalšímu vývoji v oblasti motorizovaných a obrněných vozidel.

Frederick Richard Simms nezůstal stát pouze u Motor Scoutu. Jeho práce na dalším vozidle, Motor War Car, a jeho přínos k automobilovému průmyslu, včetně vývoje zapalovacího magnetofonu Simms-Bosch, ukazuje na jeho schopnost inovovat a překonávat technologické výzvy své doby.

Zdroj: Military Historia