Poláci zbrojí. Získali nekompromisní bojové vozidlo AS-21 Redback z Koreje. Co umí?

Ve variantě modernizace ozbrojených sil, o níž uvažují polské úřady, má polská armáda nakonec používat dva typy pásových bojových vozidel pěchoty. K letounu Borsuk se připojí jihokorejský AS-21 Redback. Jak se toto zařízení liší od polského Bewupu?

Polská armáda v současnosti používá jeden typ pásového bojového vozidla pěchoty. Jedná se o BMP-1, staré vozidlo vyvinuté v 60. letech minulého století v Sovětském svazu, které před lety způsobilo revoluci na bojišti, ale dnes je již dramaticky zastaralé.

Po desetiletí nemodernizovaný BWP-1 má neúčinnou výzbroj a jeho pancéřování neposkytuje posádce ani přepravovanému výsadkovému plavidlu žádnou ochranu.

Těžký AS-21 Redback a lehčí Badger

Nástupcem BWP-1 mělo být v Polsku vyvinuté bojové vozidlo pěchoty Borsuk, vybavené, rovněž polskou, bezosádkovou věží ZSSW-30. Vozidlo i věž byly odborníky vysoce hodnoceny.

V roce 2022 však vyšlo najevo, že se uvažuje o jiném typu vozidla, které by doplnilo Borsuk – o těžkém bojovém vozidle pěchoty AS-21 Redback. Jedná se o výtvor koncernu Hanwha Defense, který vznikl na základě staršího korejského bavoráku K-21.

Ve variantě zvažované polskými rozhodovacími orgány mají jihokorejské AS-21 spolupracovat s polskými tanky M1A2 Abrams SEPv3 a Borsuky s lehčími tanky K2/K2PL. Některá z těchto vozidel budou zakoupena v Koreji, zatímco polonizovaná verze se bude vyrábět v Polsku. Jak se AS-21 Redback liší od letounu Borsuk?

AS-21 Redback – žádný kompromis

Nejvýraznějším rozdílem je hmotnost obou vozidel. Zatímco polský jezevec váží přibližně 25 tun, Redback dosahuje hmotnosti 42-45 tun. Pokud jde o horní hranici hmotnosti, je to více než hmotnost polských tanků T-72 (z nichž většina již byla převezena na Ukrajinu) a přibližně tolik, kolik váží tank PT-91 Twardy.

Rozdíl v hmotnosti se projevuje v silnějším pancéřování, které korejští inženýři dokázali navrhnout, aniž by se na konstrukci Borsuk vztahoval požadavek vztlaku.

AS-21 Redback neplave, takže jeho konstruktéři nemuseli přistoupit na související kompromisy, a to jak z hlediska hmotnosti a objemu vozidla, tak z hlediska dodatečných zařízení, která jsou u plovoucích vozidel vyžadována, jako je pohon v podobě vodních trysek.

AS-21 Redback – výzbroj a aktivní pancíř

AS-21 je vyzbrojen věží s 30mm kanónem a PPK Spike-LR/LR2 (podobnou výzbroj, i když v jiné věži, nese i Badger).

Korejské vozidlo může být vybaveno také aktivním pancéřováním, které je však volitelné. Na evropské prezentaci hardwaru, která se konala na veletrhu Eurosatory 2022, se AS-21 Redback představil s izraelským systémem Iron Fist.

Je schopen ničit protitankové řízené střely a také – což klade na obranný systém mnohem vyšší nároky – protitankové střely menší ráže odpalované z tankových kanónů. V druhém případě je účinnost systému omezena na pomalejší munici starších typů.

Iron Vision – inovativní pozorovací systém

Dalším zajímavým doplňkem je systém Iron Vision, který zlepšuje situační přehled tříčlenné posádky bewupu. Jedná se o kombinaci brýlí pro posádku s externími kamerami, které jí dávají – podobně jako například pilotovi F-35 – možnost „vidět skrz stěny“ stroje.

Zdroj: tech.wp.pl