Personalisté milují “šálkový test”: Často rozhoduje o přijetí a vy se na něj můžete snadno připravit
Šálek kávy nabídnutý personalistou při pracovním pohovoru se na první pohled může zdát jako zdvořilé gesto. Jenže je často prostředkem k otestování vašeho chování a schopností.
Kdokoliv se chystá na pracovní pohovor, chce pochopitelně udělat co nejlepší dojem. Trénuje si tedy mluvený projev, přemýšlí, které své dovednosti může před zaměstnavatelem vyzdvihnout, a možná si před zrcadlem trénuje i milý úsměv. Vězte však, že i většiny pohovorů mnohé zaměstnavatele a personalisty ani tak nezajímá, co o sobě řeknete, nýbrž to, jak naložíte s nabídkou šálku kávy.
Vždy nabídku přijměte
Kdykoliv vám personalista nabídne šálek kávy, neodmítejte. Pokud tak učiníte, dáte o sobě najevo, že jste stydliví a možná až moc skromní. A o takové zaměstnance většina firem zrovna nestojí.
V případě, že kávu nepijete nebo na ni zkrátka nemáte chuť, zeptejte se, zda nemůžete dostat šálek čaje anebo jen sklenici vody. Ukážete tak, že nemáte strach a umíte si vyžádat to, co doopravdy chcete. Rozhodně nejde o žádný projev drzosti anebo neslušnosti. V žádném případě si ale nežádejte nápoj, pokud vám nikdo žádný nenabídnul.
Šálek nechte ležet
Otázkou, zda chcete kávu, ale test personalistů zdaleka nekončí. Vlastně teprve začíná. Když před vás položí šálek, bude vás personalista sledovat, jak s ním zacházíte. Vždy se zlehka napijte a poté hrnek či sklenici s vodou položte zpátky na stůl.
Pokud byste si s nádobím pohrávali, přehazovali jej z jedné ruky do druhé či ho neustále zvedali a pokládali, může takové chování personalista vyhodnotit jako nervozitu. A přestože je pochopitelně jasné, že u pohovoru je snad každý uchazeč o zaměstnání nervózní, je třeba držet nervy na uzdě. Snažte se zkrátka zachovat chladnout hlavu a být přirození.

Nápoj vždy dopijte
Za všech okolností se snažte donesený nápoj dopít. Byť se to může zdát jako malichernost, i na toto se mohou zaměstnavatelé zaměřovat. Když už si někdo dá tu práci s tím, aby vám kávu či jiný nápoj přinesl, určitě neuděláte dobrý dojem, pokud si ze šálku či skleničky jednou srknete. Prázdný pohár také všem ukáže, že neradi plýtváte. A to se ve firmách oceňuje dost možná nejvíce.
Nabídněte pomoc
Na konci pohovoru poděkujte nejen za čas, který si na vás personalista či přímo zaměstnavatel udělal, ale také pochopitelně za nápoj, kterým vás pohostil. Ještě ale neodcházejte. Nejdříve se zeptejte, kam můžete špinavý šálek odložit. Případně se i nabídněte, zda ho po sobě můžete umýt.
Personalista vás s největší pravděpodobností nenechá, abyste odešli s hrnkem do kuchyňky a tam ho po sobě leštili, ale vaše gesto stoprocentně ocení. Navíc díky tomu nabyde dojmu, že neberete určité věci jako samozřejmost a jste týmový parťák. Za to si tak vysloužíte další plusové body, které se mohou významně podepsat na tom, že vás personalista přijme.
Co nedělat na pohovoru
Na vašem úspěchu se ovšem podepisují i další věci. Proto se vyplatí při pohovoru dodržovat několik základních pravidel.
Vždy choďte na pohovor včas. Ideálně alespoň s patnáctiminutovým předstihem. Slušně se oblečte. A hlavně vhodně. Je jasné, že člověk, který se uchází o manažerskou pozici, bude jinak oblečený než ten, který usiluje o práci prodavače v uzenářství. Rozhodně by ale oděv měl působit důstojně a příjemně. V každém případě zapomeňte na kraťasy, čepice, roztrhané džíny a staré a zničené boty.

Když vám personalista položí nějakou otázku, snažte se odpověď rozvést a neodpovídat pouze jednoslovně. Při tom se ale kroťte. Přestože by se odpověď měla skládat z několika vět, nikdo nestojí o váš půlhodinový monolog.
A poslední rada na závěr, nikdy na pohovoru nemluvte špatně o svém předchozím zaměstnavateli. Tím uděláte ten vůbec nejhorší dojem.
Zdroje: prace.cz, welcometothejungle.com, autor