Největší nákupní řetězec světa Walmart odhalil plány na vstup do Česka
Virální video o vstupu Walmartu do Česka se nedávno rozšířilo po sociálních sítích jako lavina. Krátký, ale působivý několikasekundový spot ukazoval reklamu na Walmart promítanou na jednom z nejfrekventovanějších míst v Praze – v obchodním centru Palladium. Video okamžitě upoutalo pozornost tisíců lidí a vyvolalo spekulace, zda se opravdu chystá příchod tohoto amerického maloobchodního giganta na český trh.
Zpráva se šířila rychlostí blesku. Lidé video hojně sdíleli, komentovali a vyjadřovali své názory. Někteří byli nadšení z možnosti nakupovat v obchodech Walmart i v Česku, jiní byli skeptičtí.
Walmart se o vstup do Evropy již pokoušel
V roce 1997 se americký maloobchodní gigant Walmart rozhodl vstoupit na německý trh s velkolepými plány. Společnost, která v té době provozovala již přes 5000 prodejen po celém světě, si vytyčila ambiciózní cíl otevřít v Německu 500 nových obchodů. Aby tohoto cíle dosáhla, přistoupila Walmart k akvizicím již zavedených německých řetězců.
V roce 1997 Walmart odkoupil 20 prodejen Wertkauf a o rok později získal dalších 74 obchodů patřících řetězci Interspar. Zdálo se, že expanze na největší evropský trh je v plném proudu a nic jí nestojí v cestě. Realita však byla jiná.
Po necelé dekádě působení na německém trhu bylo jasné, že se Walmartu nedaří naplnit očekávání. V roce 2006, pouhých 9 let od vstupu na trh, se americká společnost rozhodla všechny své německé prodejny prodat. Kupcem se stala společnost Metro, která v České republice provozuje velkoobchody Makro. Odchod z Německa přišel Walmart velmi draho – ztráta z tohoto neúspěšného dobrodružství se vyšplhala na 1 miliardu dolarů (v přepočtu asi 23 miliard korun).
Řetězci to v sousedním Německu nevyšlo
Důvodů neúspěchu bylo hned několik, přičemž velkou roli sehrály kulturní a politické odlišnosti. Německá divize Walmartu byla řízena z britské centrály, což vedlo k problémům v komunikaci. Někteří klíčoví manažeři odkoupených německých prodejen totiž neuměli anglicky. Kvůli tomu Walmart přišel o důležité místní zaměstnance, kteří dokonale znali specifika tamního trhu.
Odborník Tomáš Krejcar poukazuje na zásadní rozdíly mezi americkým a evropským maloobchodním trhem. „V USA je v podstatě jen jeden velký trh a Walmart tam má stovky lokalit. Oproti tomu Evropa je velmi roztříštěná, každá země má jinou legislativu, jiné podmínky a ceny. Německé prostředí je zkrátka výrazně odlišné od toho amerického a firemní kultura Walmartu zde nezapadla,“ vysvětluje.
S Walmartem v Česku je to úplně jinak
Když se objevilo ono video, mnoho lidí uvěřilo, že se jedná o skutečnost a že Walmart opravdu plánuje vstoupit na český trh. Ovšem jak se později ukázalo, nešlo o realitu, nýbrž o velmi zdařilou grafickou animaci.
@kissthemuse To jako fakt? #praha #walmart #palladium #animace #fyp #cz *nejedná se o reálnou reklamu
Za videem stojí talentovaný animátor vystupující pod pseudonymem Kiss the Muse, který je známý tvorbou působivých videí, v nichž pomocí grafických programů rozpohybovává statické objekty v pražských ulicích a vytváří tak iluzi reality. Jeho mistrovské využití moderních technologií a schopnost ošálit diváky mu přináší velkou popularitu na platformách jako Instagram a TikTok. Video s reklamou na Walmart je zatím jeho nejúspěšnějším počinem, který jen na Instagramu zhlédlo přes 127 tisíc lidí a na TikToku dokonce 275 tisíc.
Walmart by dle odborníků neměl šanci
Ačkoliv by příchod takového giganta, jakým Walmart bezesporu je, na český trh byl jistě významnou událostí, odborníci se shodují, že v tuto chvíli nejsou plány vstupu Walmartu do České republiky aktuální. Podle Roberta Skládala z poradenské společnosti by se koncept Walmartu dal přirovnat k původním hypermarketům, které nabízejí široké spektrum zboží od potravin přes drogerii, elektroniku a módu až po vybavení pro dům a zahradu.
Skládal však zároveň upozorňuje, že segment hypermarketů je v České republice již poměrně saturovaný a řada provozovatelů se snaží podobnou nabídku spíše omezovat. Vyvstává tak otázka, nakolik by byl koncept Walmartu v budoucnu životaschopný. Jak podotýká Tomáš Vacek z reklamní agentury, přesun do Evropy by pro Walmart znamenal nutnost významných investic do vytvoření logistické a dodavatelské sítě a výstavby prodejen. Šlo by o obrovské náklady, které ve Walmartu zatím v kontextu potenciálu evropského trhu vyhodnotili jako nerelevantní.
[seznam-ads id="63251"] [seznam-ads id="63250"] [seznam-ads id="64854"] [seznam-ads id="64868"]