Microsoft ve spojení s umělou inteligencí může být hrozbou pro Google

Všechny dnešní vyhledávače fungují v podstatě stejně: zadáte otázku nebo klíčová slova a zobrazí se vám seznam odkazů, které obsahují požadované informace. Ale co kdyby vyhledávače místo odkazů používaly umělou inteligenci, která by vám poskytovala informace přímo? Takto by mohla brzy fungovat služba Bing. Společnost Microsoft totiž plánuje vylepšit svůj vyhledávač o umělou inteligenci, kterou využívá ChatGPT, což je nejmodernější konverzační bot vyvinutý společností OpenAI.

Upgrade, který by mohl být spuštěn do konce března, by společnosti Bing poskytl konkurenční výhodu oproti Googlu. V roce 2019 investoval Microsoft 1 miliardu dolarů do společnosti OpenAI se sídlem v San Francisku, která se zabývá vývojem obecné umělé inteligence. Jedná se o úroveň umělé inteligence, která je dostatečně inteligentní na to, aby se učila a prováděla intelektuální úkoly jako člověk. OpenAI pracuje na takzvaných modelech zpracování přirozeného jazyka (NLP), které dokáží „rozumět“ lidskému jazyku a generovat text podobný lidskému.

Její nejnovější jazykový model ChatGPT je pravděpodobně nejpropracovanějším a nejužitečnějším chatbotem dostupným veřejnosti. Od konce roku 2021 používá Microsoft technologii NLP společnosti OpenAI ve své cloudové službě Azure, prostřednictvím které mohou prověření zákazníci přistupovat ke starší verzi GPT. A v říjnu společnost Microsoft na svém blogu uvedla, že generátor obrázků DALL-E 2 od společnosti OpenAI bude brzy k dispozici v aplikaci Bing Image Creator.

Bing navíc může být brzy jediným způsobem, jak získat bezplatný přístup k ChatGPT, vzhledem k tomu, že společnost OpenAI nedávno naznačila, že plánuje přístup k ChatGPT zpoplatnit. Zatím není úplně jasné, jak přesně bude Microsoft integrovat ChatGPT do Bingu. Dá se však říci, že společnost Google považuje ChatGPT za významnou hrozbu – potenciálně dokonce existenční. Vyhledávač Google dnes zpracovává více než 80 % všech online vyhledávání na celém světě a více než 90 % všech mobilních dotazů. Bing je těsně druhý, v roce 2022 bude zpracovávat přibližně 9 % celosvětových vyhledávání na stolních počítačích.

Společnost Google má několik vlastních jazykových modelů pro interní použití, včetně modelu LaMDA (Language Model for Dialogue Applications), o kterém podle svého vyjádření věděl bývalý inženýr společnosti Google Blake Lemoine. Společnost v současné době využívá své jazykové modely, aby lépe porozuměla tomu, co uživatelé při vyhledávání hledají, jak píše server Freethink.

Vedení společnosti Google však nedávno sdělilo zaměstnancům, že pokud by společnost implementovala do svého vyhledávače více NLP a nefungovalo by to dobře, čelila by „riziku poškození pověsti“. Jazykové modely jako LaMDA a ChatGPT jsou sice užitečné a často až děsivě lidské, ale někdy vypouštějí přesvědčivě znějící nesmysly nebo přímo nepravdy. Generální ředitel OpenAI Sam Altman v nedávném tweetu uvedl, že by bylo chybou spoléhat se na ně v čemkoli důležitém. 

Existuje však ještě jeden důvod, proč společnost Google možná váhá, zda do své vyhledávací funkce přidat více NLP: příjmy z reklamy. Společnost Google již dlouho generuje většinu svých příjmů z reklam a vydělává peníze pokaždé, když někdo klikne na reklamní odkaz ve vyhledávání. ChatGPT nebo podobná umělá inteligence by však mohly tento obchodní model narušit. Kdyby vám umělá inteligence jednoduše sdělila informace, které hledáte, neměli byste tolik důvodů klikat na odkazy.

Není však jisté, že Bing s umělou inteligencí bude pro Google vážnou hrozbou. Zejména algoritmus Page Rank společnosti Google je stále neuvěřitelně dobrý při generování relevantních odkazů a při vyhledávání jde často spíše o zkoumání tématu než o konkrétní a stručné odpovědi, které vám poskytne chatbot.

ChatGPT sice umí dobře generovat souvislé a často správné odpovědi na otázky, ale vzhledem ke způsobu fungování těchto modelů vám obvykle nedokáže sdělit zdroj informací, které generuje. (Ve skutečnosti je možné, že nikdo přesně neví, odkud model informace získal, vzhledem k obrovskému množství online dat, na kterých byl vycvičen.) Tyto nedostatky však mohou časem zmizet, možná částečně s uvedením nové generace GPT-4, která se očekává někdy v roce 2023.

Zdroj: freethink.com, Microsoft, redakce