Kawasaki postavila vodíkový model Ninja H2 SX s přeplňováním

Kawasaki dělá fascinující práci na dekarbonizaci motocyklů. Poté, co uvedla na trh první hybridní silniční motocykl na světě Ninja 7 Hybrid, postavila nyní přeplňovaný model Ninja H2 SX s nulovými emisemi a vodíkovým pohonem, píše portál NewAtlas.

Revoluce s nulovými emisemi uhlíku je v automobilovém světě v plném proudu. Ale motocykly s bateriovým pohonem stále neposkytují to, co spousta rekreačních motorkářů chce – celodenní dojezd při vysokých rychlostech, rychlé doplňování paliva a lehkou a dobře koncentrovanou hmotnost, díky níž se motocykl neovládá jako tlusťoch, který se snaží dostat ze záchodu.

Tak proč ne vodík? V přepočtu na hmotnost nese více energie než baterie, pokud se ovšem dokážete vypořádat s místem, které zabere navíc. Vodík si můžete rychle natankovat na místní vodíkové stanici, kterých v tuto chvíli sice není mnoho, ale v budoucnu možná budou. A můžete ho buď prohnat palivovým článkem a pohánět tiché, průrazné elektromotory, nebo ho spalovat v upraveném spalovacím motoru, což vám umožní pokračovat v hraní jemných písní vašeho lidu i v budoucnosti s nulovými emisemi uhlíku.

Klíčovou věcí, které si je třeba všimnout, jsou však rozměrné pevné brašny – v nich je uložen vodík ve vysokotlakých plynových lahvích po pěti na každé straně. Pokud vás znepokojuje, že v případě nárazu bude vedle každého zadku umístěn známý výbušný plyn, nuže, automobilky již podrobily vodíkové nádrže crash testům vozidel jako Toyota Mirai a Hyundai Nexo a vyšlo jim pětihvězdičkové hodnocení.

Zpráva Sandia National Laboratories pro americké ministerstvo energetiky odhaduje, že vodíková vozidla nepředstavují žádné další riziko až v 98 % scénářů havárií v uzavřeném tunelu, včetně těch, kdy se vodík vznítí. V takových případech se rychle vznítí, vyšlehne tenký plamen přímo vzhůru a exploduje pouze při velmi specifických poměrech ve vzduchu. Mimo uzavřené tunely se plyn rychle rozptýlí směrem vzhůru a je ještě méně pravděpodobné, že způsobí problémy.

Kawasaki proto postavila první vodíkový model Ninja H2 a příští rok jej začne testovat. Zatím nemáme k dispozici údaje o praktických věcech, jako kolik vodíku uveze, jaký bude mít výkon, kolik bude vážit nebo jak daleko dojede, což bude velmi zajímavé zjistit.

Zdroj: NewAtlas