Hořící elektromobily vyvolávají strach. Jak je uhasit?

Pokud dojde při nehodě k požáru elektromobilu, představuje to pro hasiče problémy. Poškozené baterie mohou způsobit požár a uvolnit toxiny do životního prostředí. Německá společnost Q4Flo chce pořádáním kurzů pro hasiče a další záchranné složky zlepšit jejich dovednosti při hašení elektrovozidel.

Podle německého webu Welt se očekává, že do roku 2030 bude po německých silnicích jezdit až 15 milionů elektrických aut. V důsledku toho však bude také nejspíš přibývat nehod s poškozený bateriemi, které mohou způsobit požáry a tím uvolňovat toxiny do životního prostředí.

Pro záchranáře a hasiče vznikají rizika, se kterými se ještě nenaučili vypořádat. Protože hořící baterie se musí hasit jinak než benzinová nádrž. 

Z tohoto důvodu vznikl start-up Q4Flo, který chce proškolit záchranné složky, jak se vypořádat s riziky poškozených elektromobilů. Zakladatelé, kteří oba pracují v automobilovém průmyslu, vyvinuli speciální výukové kurzy.

Rothmaier, jeden ze zakladatelů start-upu, který pracoval pro automobilového dodavatele ve Stuttgartu, je vystudovaný strojní inženýr. V rámci osmitýdenního semináře se dozvěděl o nebezpečích lithium-iontových baterií v elektromobilech. O své nové znalosti se chtěl podělit s lidmi, kteří potřebují vědět o rizicích této technologie.

Titulky o hořících elektromobilech v posledních letech vyvolávají strach. „Někteří účastníci našeho kurzu se například domnívají, že při kontaktu s havarovaným elektromobilem utrpí smrtelný úraz elektrickým proudem,“ říká Rothmaier.

Ve většině případů tomu tak ale není, vysvětluje Rothmaier. Tok proudu v baterii je zpravidla v případě závady okamžitě zastaven. Přesto si musí být hasiči vědomi rizik. Musí se vzít do úvahy, že většina hasičů v Německu jsou dobrovolníci, kteří kromě své obvyklé práce vykonávají dobrovolnou práci pro hasičský sbor.

Start-up Q4Flo není určen pouze k zaplnění mezer ve znalostech hasičů. Nabídka kurzů je také zaměřena na další záchranářské organizace. Podle Rothmaiera od zahájení kurzů v létě roku 2021 absolvovalo výcvik kolem 5000 pracovníků. V jednom kurzu je prostor pro maximálně 12 účastníků.

Kurz se skládá ze čtyř částí. V první části start-up vysvětluje základy elektromobility a poukazuje na nebezpečí, která mohou představovat například lithium-iontové baterie. V druhé části se mluví o případném uvolňování toxických látek při hoření, před kterými se záchranné složky musí speciálním způsobem chránit.

Ve třetí části se účastníci kurzu naučí, jak zacházet s malými elektrickými vozidly jako jsou například e-koloběžky, které se staly nedílnou součástí ulic zejména ve velkých městech. První tři kurzy obvykle probíhají online a trvají přibližně dvě hodiny.

Čtvrtý a poslední kurz trvá celý den a probíhá v místě start-upu. Účastníci si tak v praxi zkusí několik scénářů nehod, od jednoduchých nárazů zezadu až po vážné požáry. Pro praktickou ukázku je k dispozici speciální vozidlo, i když se nejedná o skutečný elektromobil. „Školení přímo na elektromobilu je příliš drahé a příliš nebezpečné, proto se výcvik provádí na cvičném vozidle, které jsme upgradovali na elektromobil tím, že jsme ho mimo jiné vybavili maketou baterie,“ vysvětluje Rothmaier. 

Toto výcvikové vozidlo lze ovládat pomocí aplikace. Může vydávat kouř, teplo nebo nepříjemný zápach. Rothmaier a jeho kolega Kern požádali o patent na přestavěné vozidlo. 

Dočkáme se podobných kurzů i v České republice?

Zdroj: welt.de, businessinsider.de