Každé nové auto má tlačítko, které když za jízdy zmáčknete, dostanete pokutu 200 000 Kč
Tlačítko nouzového volání eCall je povinnou součástí každého nového automobilu registrovaného v Evropské unii od dubna 2018.
I když jeho hlavní funkcí je zachraňovat životy, jeho neoprávněné použití může vést k vysokým sankcím.
Co je tlačítko SOS a k čemu slouží?
Tlačítko SOS, známé také jako eCall, je technologie zabudovaná v moderních automobilech. Nachází se obvykle v blízkosti stropního osvětlení nebo na středové konzoli a slouží ke spojení s tísňovou linkou 112.
Systém eCall lze aktivovat dvěma způsoby:
- Automaticky – například při vážné dopravní nehodě, kdy senzory vozidla zaznamenají náraz. Systém odešle informace o poloze vozu, stavu airbagů a počtu pasažérů záchranným složkám. Operátor linky také obdrží informace o modelu auta, jeho barvě a dalších detailech.
- Manuálně – stisknutím tlačítka SOS po dobu několika sekund. Tato možnost je určena pro situace, kdy není možné použít telefon, například při zhoršení zdravotního stavu nebo jiné naléhavé situaci.
Od kdy je eCall povinný?
Evropská unie nařídila instalaci systému eCall do všech nově homologovaných automobilů od dubna 2018. Toto opatření bylo zavedeno s cílem zkrátit dobu odezvy záchranných složek a tím snížit počet obětí dopravních nehod. Podle odhadů Evropské komise by mohl systém ročně zachránit až 2 500 životů.
Co hrozí za zneužití systému eCall?
Ačkoli má systém potenciál zachránit mnoho životů, jeho neoprávněné použití je přísně trestáno. Pokud někdo zneužije tlačítko SOS a způsobí planý výjezd záchranných složek, může být ve správním řízení udělena pokuta až 200 000 Kč.
Neoprávněné aktivace mohou být způsobeny:
- Zvědavostí cestujících, například dětmi, které tlačítko stisknou omylem.
- Nevhodným testováním systému v servisu bez informování operátora.
- Záměrným zneužitím tlačítka, například za účelem vyzkoušení reakce záchranných složek.
Pokud se stane, že tlačítko stisknete omylem, je důležité situaci okamžitě vysvětlit operátorovi, který přijme hovor. Komunikace je klíčová – vyhnete se tak zbytečnému zásahu a případným sankcím.
Jak systém eCall pomáhá v praxi?
Systém eCall již prokázal svou užitečnost v mnoha situacích:
- Při nehodách na odlehlých místech – například v případě, kdy turista havaroval u Klatov a nemohl najít telefon. Systém automaticky zavolal záchranáře, kteří díky přesné lokalizaci vozidlo našli.
- Při zdravotních komplikacích – například při srdeční příhodě během řízení, kdy posádka využila tlačítko SOS k přivolání pomoci.
Kromě záchrany životů eCall urychluje i zásahy u nehod, protože operátor ihned obdrží přesné informace o poloze vozidla a dalších okolnostech.

Jak systém funguje?
Ve vozidle je integrována speciální SIM karta, která umožňuje spojení s tísňovou linkou. Po aktivaci tlačítka SOS systém automaticky přenáší data, jako jsou:
- GPS souřadnice vozu, směr pohybu a stav vozidla.
- Počet cestujících a informace o stavu airbagů.
- Model vozu a typ paliva.
Pokud posádka neodpovídá, operátor linky 112 vyhodnotí situaci jako kritickou a na místo vysílá záchranné složky.
Doporučení pro řidiče
- Používejte tlačítko jen v nouzi – například při nehodě, zdravotní krizi nebo jiných vážných situacích.
- Vysvětlete omyl – pokud tlačítko stisknete omylem, zůstaňte na lince a situaci objasněte.
- Poučte děti o důležitosti tlačítka – zajistíte tak, že nedojde k jeho zneužití.
Budoucnost eCall a bezpečnost na silnicích
Systém eCall je součástí širšího trendu zvyšování bezpečnosti na silnicích. I když se někdy objevují kritiky ohledně jeho nákladů (například na výměnu baterií, aby systém fungoval), jeho přínos je nesporný. Tento nenápadný systém v každém voze může být právě tím, co rozhodne mezi životem a smrtí.
Buďte tedy opatrní při jeho použití a nezapomeňte, že záchranné složky by měly být volány pouze ve skutečně naléhavých situacích.