Díky této mobilní řídící věži lze zprovoznit letiště téměř kdekoli a lze ji řídit na dálku
V době rostoucího ohrožení pevných leteckých základen hledá letectvo způsoby, jak zvýšit schopnost přežití svých letadel prováděním rozptýlených operací z polních nebo náhradních letišť. Takové základny jsou velmi často obklopeny lesem a postrádají jakékoli zázemí pro zlepšení vedení leteckých operací. Společnost Saab si tuto mezeru uvědomila a vyvinula mobilní bezpilotní řídicí věž r-TWR Deployable. Vysvětlujeme její schopnosti.
Věž r-TWR je digitální věž řízení letového provozu, která umožňuje poskytovat služby řízení letového provozu (ATS) na dálku odkudkoli. Funkce r-TWR lze integrovat s tradiční věží jako hybridní řešení a může zvládat řízení odbavovacích ploch pomocí stejných informací. Může také sloužit pouze jako záložní nebo nouzová funkce a aktivovat se v případě potřeby. Pomocí digitální kamery a senzorové technologie mohou operátoři efektivně řídit letový provoz na dálku a spoléhat se na vizuální pozorování. Tím odpadá nutnost být na místě a zabírat značný prostor na letišti ve prospěch vybraného místa.
Celý systém se vejde do dvou standardních kontejnerů, což usnadňuje jeho přepravu po silnici, po moři i letecky. Systém r-TWR Deployable je soubor stožárů, zařízení a senzorů, které umožňují provádět řízení letového provozu s bezpečnostními standardy typickými pro běžné letištní řídicí věže. Systém mohou obsluhovat řídící letového provozu pracující na místě, nebo jej mohou dálkově používat řídící, kteří se nacházejí v zabezpečené oblasti vzdálené stovky kilometrů od mobilní řídicí věže.
V kontejneru jsou umístěny dva stožáry se stabilizačními podpěrami: jeden s rádiovou anténou a druhý, 25 m vysoký, se sadou kamer s vysokým rozlišením, které zajišťují 360stupňový výhled. Kamery jsou vybaveny systémem Dual PTZ, což znamená, že mohou sledovat objekt nebo část pole zblízka a zároveň si zachovat výhled na celou sledovanou oblast. Ve druhém kontejneru je umístěn řídicí modul se stanicemi řídicího letového provozu, počítači a dalším vybavením nezbytným pro misi. Jeho součástí je také vestavěný generátor energie a nepřerušitelný zdroj napájení (UPS). Kromě toho je r-TWR Deployable vybaven navigačními pomůckami a meteorologickou stanicí.
Komunikace s letadlem probíhá prostřednictvím hlasového komunikačního systému TactiCall (VCS) využívajícího technologii VoIP. Umožňuje bezpečnou komunikaci s letadly ve vzduchu i s vozidly na zemi. Systém umožňuje civilní i vojenskou komunikaci – šifrovanou podle standardů NATO nebo vybraných zemí. Systém rovněž splňuje požadavky TEMPEST SDIP-29, SDIP-27 a TEMPEST A na ochranu proti neoprávněnému zachycení signálu.
Systém r-TWR Deployable je modulární a lze jej na požádání rozšířit o další vybavení a funkce. Významným rozšířením schopností systému je přidání třísouřadnicového radaru Giraffe 1X. Ten pracuje v pásmu X (8-12,5 GHz) a má přístrojový dosah až 100 km. Software radaru umožňuje také detekovat malé bezpilotní letouny a dokonce i ptáky, kteří jsou jedním z hlavních rizikových faktorů v areálech letišť. Radar Giraffe 1X lze instalovat na dodávku.
Situační povědomí lze zvýšit také použitím pasivních emisních detektorů Sirius Compact. Lehký senzor o hmotnosti pouhé 3 kg lze instalovat na různá vozidla nebo lehký stožár. Zařízení detekuje, vyhodnocuje a upřednostňuje radarové a datové přenosy. Jeho autonomní systémy mohou přesně určit polohu potenciálně nepřátelských signálů nebo triangulovat data s jinými jednotkami a lokalizovat vysílače.
Celou soupravu lze navíc chránit jak balisticky, tak proti účinkům jaderných, biologických a chemických zbraní. Mezitím lze pro ztížení detekce použít multispektrální kamufláž Barracuda, která nejen ztíží vizuální odhalení r-TWR, ale také sníží možnost jeho odhalení v infračerveném spektru.
Zdroj: SAAB