Deset základních doporučení, jak se vyhnout krádežím během nákupu přes internet

Dnes už každý uživatel internetu ví, že během nákupů je potřeba dodržovat bezpečnostní pravidla. Existují totiž „mistři“, kteří čekají na vaši chybu. Jinými slovy, pokud jim dáme příležitost, tak jí prostě využijí. Zde několik základních opatření a tipů společnosti IBM, které by online zákazníci měli dodržovat. Zvláště před Vánocemi je téma bezpečného nákupu nesmírně aktuální.

1 – Doporučujeme neukládat údaje o kreditní kartě na nákupních stránkách a ve webových prohlížečích, zejména na těch, které nemáte ověřené a které nenavštěvujete často.

2 – Pozor na nečekané e-maily o sledování zásilek. Kyberzločinci běžně používají falešné e-maily o sledováním zásilek k instalaci malwaru. Pokud žádnou zásilku neočekáváte, na nic neklikejte a nic nepotvrzujte.

3 – Pokud chcete mít jistotu, že transakce bude v pořádku, raději namísto převodu použijte kreditní kartu. Kreditní karty jsou lépe chráněny a v případě napadení procesu se taková transakce neprojeví na vašem účtu.

4 – Neklikejte v e-mailech na neprověřené odkazy, pokud si nejste zcela jisti, zda skutečně patří obchodníkovi, kterého znáte. Doporučujeme podívat se mimo e-mailového klienta na stránky obchodníka a zkontrolovat pravost obsahu stránek.

5 – Při nakupování nebo komunikaci s prodejními weby je vhodné mít e-mailovou adresu, kterou používáte pouze pro nákupy a není totožná s vaší běžnou, kterou používáte v osobní komunikaci.

6 – Dávejte si pozor na kupóny nebo slevové kódy, které vám přijdou v e-mailu. Nedoporučuje se klikat na žádné odkazy nebo tlačítka. Je lepší zadat kódy až přímo na webové stránky obchodníka a tam jejich platnost ověřit.

7 – Pro každý internetový obchod používejte jedinečná hesla. Nikdy nepoužívejte stejné přihlašovací údaje na několika webových stránkách. Abyste si je nemuseli pamatovat, můžete použít správce hesel, který vaše hesla udržuje v bezpečí.

8 – Pozorně si prohlédněte URL adresy zaslané v e-mailu a pokud vám přijdou podezřelé, neklikejte na ně. Vidíte například namísto písmene „i“ písmeno „L“? Renomované značky mají jednoduché a přehledné odkazy na webové stránky.

9 – Během plateb používejte vícefaktorové ověřování. I když má někdo přístup k heslu, je použití dvoufaktorového ověření poslední linií ochrany. Pokud v další vrstvě procesu transakci nepotvrdíte, nic vám nehrozí.

10 – Buďte kreativní v odpovědích na obnovení hesla. Nikdy nevolte otázky, jejichž odpovědi by mohly být lehce dostupné například na sociálních v sítích, jako například „jméno ulice, ve které jste vyrostli“. Zvolte raději otázku, která je založena na názoru, například „jaký je váš nejoblíbenější film všech dob“.

I v Česku jsme vystaveni neustále kyberzločincům, a proto je dobré znát jejich postupy a dbát na vlastní bezpečnost.

Zdroj: IBM