Co to je, ta metaverse? Nenechte si „ujet vlak“, mohli byste přijít o milióny

Pravděpodobně jste už slyšeli, že metaverse změní náš budoucí způsob života. Víte ale, co metaverse vůbec znamená? Označuje digitální světy, ve kterých se budou lidé scházet, aby pracovali, bavili se a trávili čas, uvádí se na serveru Cnet. Stejně tak ale v tomto novém světě můžete obchodovat či zhodnocovat své finance.

Termín metaverse koluje světem již desítky let. Současný boom je jen nejnovějším vrcholem několikaleté snahy učinit vymoženosti 3D světa užitečnými pro všechny. V současné chvíli je největší tlak na to, aby lidé virtuální svět pochopili a našli v něm oblibu. Cesta metaverse se teprve dláždí. A zájem na jejím dokončení mají především komerční společnosti. Kromě Microsoftu a Meta sní o nových způsobech online připojení také Qualcomm, Nvidia, Valve, Epic, HTC i Apple. Z tohoto hlediska je jisté, že o metaversu v příštích letech uslyšíte ještě více.

Co je to metaverse?
Metaverse je tak trochu divný pojem. Oč tedy v principu jde? Jedná se o evoluci internetu, která se často popisuje jako online prostor, kde se lidé mohou stýkat, pracovat a hrát si jako avataři. Tyto prostory jsou sdílené a vždy dostupné. Nezmizí, když je přestanete používat, jako například hovor na Zoomu. Metaverse již vlastně existuje v digitálních světech Roblox, Minecraft a Fortnite.

Šéf Facebooku Mark Zuckerberg, generální ředitel Microsoftu Satya Nadella a další zastánci metaversa v něm vidí hlubší a pohlcující zážitek, který spojuje řadu stávajících technologií, jako jsou náhlavní soupravy VR, mobilní zařízení, osobní počítače a servery připojené ke cloudu. Metaverse je virtuální svět, který se podobá našemu životu v reálném světě. Vznikají digitální čtvrti, parky a kluby. Investoři už za pozemky ve virtuálním světě utrácejí nemalé peníze. O účast na virtuálním světě projevují zájem také některé země. Například ostrovní republika Barbados naznačila, že chce mít v metaverse velvyslanectví. Předpokládá se, že státy budou mít velký zájem také o investice v metaverse.

Bude existovat více metaversí?
To se teprve uvidí. Pro metaversa neexistují žádné standardy a spousta společností se snaží položit základy, které budou ostatní následovat. Facebook, Microsoft, Sony, Epic Games a řada menších společností pracují na projektech s nadějí, že získají výhodu prvního hráče. Není jasné, zda bude VR headset jedné společnosti kompatibilní s rozsáhlým světem pro více hráčů nebo grafikou založenou na cloudu jiné společnosti. Většina společností slibuje metaversi, která umožní vstup ostatním společnostem. To však vyžaduje, aby se dohodly na způsobu spolupráce.

Společnost Meta, která plánuje utratit miliardy za své metaversa projekty, tvrdí, že interoperabilita je klíčová. Pokud budete mít avatara na Facebooku (Meta), měli byste být schopni ho používat také na platformě Microsoftu. Zatím to vypadá, že velké společnosti se spolu domluví, než aby celý projekt nechali padnout.

Jak bude metaverse vypadat?
Myšlenkou luxusního metaverse světa je pohlcující, 360stupňový digitální svět, v němž budete mít vlastního avatara (kterého si sami navrhnete) a budete vlastnit digitální aktiva, která budou zaznamenána v blockchainu (v digitální účetní knize). Budete moci kupovat pozemky s digitální půdou a stavět online domy, ve kterých budete moci bavit své přátele, přesněji řečeno, jejich avatary. Stehně tak budete moci navštěvovat i podniky jiných vlastníků. Stejně jako v reálném světě.

Přestože se může zdát investice do digitálních pozemků absurdní, mnoho společností je již nakupuje. Například kanadská společnost Tokens.com utratila téměř 2,5 milionu dolarů za virtuální nemovitosti v Decentralandu kde se nákupy v provádějí pomocí tokenu ethereum blockchain. Koupit pozemek ale můžete také vy. Vzhledem k tomu, že svět metaverse se teprve buduje – a většina lidí jej zatím ignoruje – jsou pozemky tzv. „za pusu“. Je naprosto logické, že ceny digitálních pozemků budou v dalších letech stoupat. Stoupat tedy bude i cena pozemku vašeho.

Jaké vybavení budu potřebovat, abych mohl vstoupit do metaversa?
Ne všichni hráči na poli metaverse si myslí, že jedinou cestou, jak vniknout do tohoto světa je, pořízení náhlavní soupravy. Záleží na tom, kam se chcete dostat. Facebook vám bude například nabízet jednu z jeho náhlavních souprav Oculus Quest 2 VR. Existuje také řada dalších výrobců náhlavních souprav VR – Valve, HTC, HP a Sony, jejichž zařízení funguje s PC nebo PlayStation 4/5.

Do konce roku se očekávají další náhlavní soupravy, z nichž některé by se mohly propojovat i s telefony. Několik dalších společností – například Microsoft a Magic Leap – vyrábí náhlavní soupravy pro rozšířenou realitu, které vrství digitální informace na reálný svět a bývají mnohem dražší. Vypadají jako běžné brýle a virtuální svět implantují do reality. S jejich použitím mohou například ve vašem reálném obyváku sedět avataři vašich přátel.

Z počítače, tabletu nebo telefonu můžete také vstupovat do již existujících metaversí, jako je Roblox nebo Minecraft. A to bez náhlavní sady. Nejedná se sice o 360stupňový zážitek, ale popularita těchto platforem hovoří o jejich atraktivitě.

Kde to vůbec začalo?
Neal Stephenson termín metaverse použil v románu Snow Crash z roku 1992, jehož hlavní postava, řidič rozvážející pizzu, se pohybuje v online virtuálním světě fantazie. Myšlenka se dočkala aktualizace v románu Ready Player One z roku 2011, v němž se lidé scházejí v metaversu Oasis. Reálně fikci virtuálního světa zhmotnila společnost Linden Lab svým projektem Second Life, který byl spuštěn v roce 2003 a přilákal automobilky, nahrávací společnosti a výrobce počítačů k otevření digitálních poboček.

Hry jako Minecraft, Roblox a Fortnite byly také označovány za metaverse. Ve Fortnite se konaly koncerty, včetně vystoupení rappera Travise Scotta a popové hvězdy Ariany Grande. Série Soundwave ve Fortnite je mezinárodní a zahrnuje hudebníky z Egypta, Mali a Japonska. Všechny tři hry umožňují hráčům vytvářet světy, což je základním kamenem konceptu metaversa.

Dva roky pandemie nás přiměly k tomu, abychom znovu definovali pojem „virtuální“. Tento pojem je nyní často skloňován a mnoho lidí je v oblasti pochopení virtuálního světa teprve na cestě. Podobně „na cestě“ byli lidé, když přišel internet, e-mail, sociální média či e-shopy a bezhotovostní platby. Dnes všechny tyto vymoženosti považujeme za samozřejmost. Za pár let pro nás bude stejně samozřejmá platba v kryptoměně za nákup pozemku ve virtuálním světě nebo alespoň večer strávený s přáteli ve virtuálním baru.

Vývojáři se nyní snaží vyvinout systémy, které budou schopny pracovat i s dalšími našimi smysly. Kromě zraku a sluchu tedy možná během dalších let přibydou hmat, čich i chuť. Virtuální zážitek nám ten reálný možná více přiblíží. Reálnou procházku lesem nebo horami ale asi jen tak žádná virtualita nenahradí. Určitě ale stojí za to, se i této podobě světa věnovat a nenechat si ujet pomyslný vlak.

Zdroj: cnet.com