Seznamte se s Mi-28. Ruské vrtulníky na Ukrajině umírají. Čím je to způsobeno a co to je za stroje?
Další ruský vrtulník má na Ukrajině potíže. Ruský vrtulník Mil Mi-28 Hind byl navržen pro likvidaci nepřátelských tanků a obrněných vozidel. Měl by být ideální pro boj na Ukrajině, ale stejně jako mnoho jiných ruských vrtulníků je pravidelně sestřelován protiletadlovými raketami Stinger a dalšími raketami MANPAD, což jsou přenosné systémy protivzdušné obrany, píše web 1945.
Stejně jako ruský Ka-52 Aligator byl Mi-28, známý jako „Havoc“, navržen jako konkurent amerického bitevního vrtulníku AH-64 Apache. Havoc a jeho varianty však mají problémy proti pozemním protiletadlovým střelám.
Mi-28: Další ruský útočný vrtulník havaroval a shořel
Another #Russian attack helicopter This was once a Mil Mi-28 much different from the Mil Mi-24s & KA-52/52Ms previously shot down. Russia’s poorly designed “Apache”wanna be (only est. 105 in service) #Ukraine #Kyiv #UkraineRussiaWar #StandWithUkraine #war pic.twitter.com/VDDLAVVFzU
— STAND WITH UKRAINE???? (@AustinDavidRoss) March 15, 2022
Toto video ukazuje následky pádu vrtulníku Mi-28 Havoc, který byl sestřelen na venkovské oblasti Ukrajiny. Pro ruské letectvo to není dobré znamení. Tyto bojové letouny jsou chloubou ruské flotily a jejich zánik dává ukrajinským obráncům důvod k naději proti dlouhé přesile.
Havoc prochází řadou modernizací
Havoc vyrábí Moskevský vrtulníkový závod. V roce 1996 továrna uvedla na trh modernizovanou verzi Mi-28 schopnou nočního létání nazvanou Mi-28N Night Havoc. Tato varianta přišla na řadu v roce 2005 a exportní verze se stala známou jako Mi-28NE Night Hunter. Posledním modelem staré řady bitevních vrtulníků Havoc je nyní Mi-28NM Super Hunter.
Super Hunter dokáže uletět 300 kilometrů za hodinu s doletem 450 kilometrů. Kromě této manévrovatelnosti a schopností létat v noci je však známý i díky svému radaru. Tento senzor dokáže sledovat terén v rozsahu 360 stupňů, aby vrtulník nebyl přepaden raketami odpalovanými ze země.
Mi-28: Vyzbrojený až po zuby
Tento bitevní vrtulník může být vysoce vyzbrojen 2 300 kg munice, kterou tvoří protitankové řízené střely 9M120 Ataka, raketové podvěsy a 30mm kanon. Lze přidat i novou protitankovou řízenou munici, například Khrizantéma-VM. Zajímavostí je, že útočný vrtulník Super Hunter může být vyzbrojen střelami vzduch-vzduch, například R-74. Podle Charlese Bartlese z OEW Online může R-74 cílit na nepřátelské letouny, bezpilotní letouny a řízené střely, a dokonce i na letouny páté generace.
Super Hunter dostal modernizovaný motor, který umožňuje lepší výkon v prašném prostředí Blízkého východu s vysokou teplotou během nasazení v Sýrii. Tento modernizovaný Havoc také dokáže integrovat komunikaci s pozemními vojáky, kteří mohou přivolat letecké údery pro blízkou leteckou podporu.
Čas na změnu taktiky
Jelikož Super Hunter tak dobře fungoval v Sýrii proti ISIS a povstaleckým obrněným vozidlům a tankům, Rusové si mysleli, že bude automaticky úspěšný i proti Ukrajincům. Možná si boj špatně vyložili. Ukrajinci mají Stingery a další typy MANPAD, které se mohou připojit na teplo motorů vrtulníků s jejich infračervenými vyhledávači. Ruské bitevní vrtulníky mohou vystřelovat světlice, aby vyřadily naváděcí systém těchto protiletadlových systémů, ale světlice ne vždy fungují.
Létat pouze v noci?
Při letu v noci by však Super Hunter měl mít výhodu nad protivníky na zemi. Proto není jasné, proč je Super Hunter sestřelován. Pravděpodobně by neměl létat ve dne, nebo když už létá, měl by létat ve výšce, která je mimo dosah raket MANPADů.
Super Hunter možná není letounem pro hloubkové údery za nepřátelskými liniemi v této válce. Možná bude muset odpalovat své vlastní rakety vzduch-země z odstupu a snažit se soustředit na to, k čemu byl stvořen – ničení nepřátelských tanků – a nelétat příliš daleko za nepřátelské linie.
Foto: Nick Savchenko/Wikimedia (CC 2.0)
Zdroj: 19fortyfive.com