NASA testuje tiché nadzvukové letadlo Lockheed Martin X-59 QueSST v aerodynamickém tunelu
Když se rázové vlny od objektu letícího vzduchem rychleji než zvuk spojí dřív, než dosáhnou země, vznikne sonický třesk, jehož výsledkem je hlasitá rána. Letoun X-59 QueSST tento problém vyřeší, napsali na webu Daily Mail Online.
Po dokončení se bude letadlo pohybovat nadzvukovou rychlostí, tedy rychleji než rychlost zvuku, stejně jako Concorde před svým vyřazením v roce 2003.
NASA nyní dokončila testy zmenšeného modelu tohoto tichého nadzvukového proudového letounu v aerodynamickém tunelu před testy v plné velikosti, které se mají uskutečnit ještě letos.
Nadzvukovému letounu X-59 QueSST se právem přezdívá „syn Concordu“. Agentury doufají, že zákaz komerčních nadzvukových letů nad pevninou bude možné zrušit nahrazením hlasitého zvukového třesku měkčím hukotem.
Výzkumníci zařazení do projektu Commercial Supersonic Technology (CST) testovali malý model letounu X-59 v nadzvukovém větrném tunelu NASA Glenn, aby vizualizovali technologii pro snížení rázu a ověřili její schopnosti předvídat ráz. Letoun byl v tunelu podroben několikatýdennímu testování, při němž vznikaly rázové vlny, které byly zachyceny speciálními kamerami umístěnými vně testovací sekce i unikátní soustavou senzorů uvnitř.
Tým tak má možnost získat údaje při nízkých hladinách zvuku, které v tunelu vznikají. Vše záleží na naší schopnosti měřit rázy,“ řekl Clayton Meyers, zástupce projektového manažera projektu CST.
Zdroj: dailymail.co.uk