Překvapivý důvod, proč jsou staré diesely žádanější než nové. Potrháte se smíchy
Jedna strana mluví o jejich konci, a ta druhá je stále vyhledává. A není to jen kvůli nostalgii. Staré diesely mají pár trumfů, které novým autům prostě chybí.
Až pojedete do práce nebo na výlet, začněte se více koukat kolem sebe. Zkuste se zaměřit na to, jaká auta potkáte nejčastěji. S největší pravděpodobností potkáte hlavně vozy, které už mají ty nejlepší roky za sebou. Samozřejmě, že potkáte i mnoho nových, moderních aut. U některých majitelů takových vozidel to však nebyla jejich vlastní volba. Některé řidiče totiž ke koupi novějšího auta donutila aktuální situace.
Starý vůz už nemusí projít technickou kontrolou kvůli emisím nebo jiným problémům. Někteří majitelé také zjistili, že parkování v centru města je drahé a složité. Například elektromobily mají parkování v Praze na modrých a fialových zónách stále zdarma. Z tohoto důvodu jezdí někteří do města raději MHD. Svého starého auta se nevzdají a nový si kupovat nechtějí.
Navíc v momentě, kdy se mluví o nových autech, která jsou plná elektroniky, mnozí obrací oči v sloup, jakmile by měli poslouchat o tom, jak jsou nová auta skvělá. Jenže otázkou zůstává, proč jsou vlastně staré diesely žádanější než ty nové?
Spolehlivost, která se osvědčila
I když si někteří ze starších dieselových motorů dělají srandu, že zní jak traktor, pořád mají něco do sebe. Jsou sice hlučné a občas i nepříjemně zapáchají, ale pokud jim dopřejete tu správnou péči, klidně ujedou i 500 000 kilometrů. Důkazem bývají například Octavie první generace, které si někteří majitelé střeží jako oko v hlavě už přes dvacet let.

Díky tomu, že jsou některá auta tak stará, jsou pořádně prověřená časem i provozem. Lidé, kteří po starých dieselech sáhnou, přesně vědí, do čeho jdou. Všechno, co se osvědčilo, funguje stále spolehlivě. Podobně jako babské rady, které se předávají z generace na generaci. Nejedno z těchto aut přitom začínalo svou pouť u tatínka a dnes ho využívají jeho potomci.
Na rozdíl od toho u zcela nových aut nikdy nevíme, jestli po vyjetí z autosalonu za rohem nedojedeme. Občas se totiž objeví chyba, která se neprojevila při testování, a majitel je rázem závislý na servisu. Stejně jako osvědčené rady, i starší stroje dokazují, že některé věci se prostě nemění a pořád fungují bez komplikací.
Menší spotřeba
V tomto případě se vrátíme k první Octavii. Dříve se lidé nedohadovali o tom, zda je lepší hybrid nebo elektromobil, ale kdo má nižší spotřebu. U těchto vozů se spotřeba pohybuje okolo 5 l/100 km. Pokud má někdo lehkou nohu, jede delší cestu a udržuje konstantní rychlost kolem 70 km/h, zvládne se dostat i na 4 l/100 km. U nových aut vypadají čísla v tabulkách sice dobře, ale nepočítají s tím, že budete jezdit po městě s klimatizací nebo za hustého provozu. Co se týče spotřeby, staré naftové vozy vyhrávají na plné čáře.
Bez zásahů EU, AdBlue a filtrů
Staré diesely bez zásahů EU? To znamenalo dobu, kdy ještě neplatily přísné emisní normy, nebo byly nastavené mnohem benevolentněji. Až s postupem času začaly přibývat různé technické úpravy: postupně EGR ventily, katalyzátory a později i filtry pevných částic. Nakonec se objevily systémy AdBlue, které do výfukového potrubí vstřikují močovinu. Ta chemicky reaguje se spalinami a pomáhá výrazně snížit škodlivé zplodiny.
S tím souvisí i množství čidel, která sledují složení výfukových plynů a posílají údaje do řídicí jednotky. Ta podle nich upravuje chod motoru tak, aby vůz vyhověl stále přísnějším normám.

Snadná oprava bez nutnosti navštívit servis
Staré diesely mají další obrovskou výhodu, kterou je jednoduchá oprava. Jakmile se něco pokazí, můžeme si auto opravit sami doma. Stačí mít trochu znalostí, požádat o pomoc tatínka nebo dědečka a za pár hodin zase jezdíte. Mimo jiné je u nich skvělé i to, že mají snadno dostupné náhradní díly.
K opravě přitom nepotřebujete speciální přístroje či diagnostiku. A nakonec nemusíte jezdit do servisu, protože by vám na palubní desce svítila hláška o chybě. Moderní auta to mají přesně naopak. I když je to pro někoho důkaz technického pokroku, pro milovníky starých dieselů je to hlavně zdroj vyšších nákladů.
Zdroje: zpravy.aktualne, m.echo24