Technik prozradil, jak zvýšit životnost převodovky v autě na dvojnásobek. Za opravy ušetřil už sto tisíc
Převodovka má vydržet roky, ale řidiči ji často zničí dřív. Mechanik poradil triky, jak se o ni starat, aby sloužila co nejdéle a nebyla nutná předčasná oprava.
Když si někdo koupí auto, většinou má radost z toho, že může jezdit kam chce a kdy chce. Už nemusí čekat na autobus nebo vlak a hlídat si jízdní řád nebo čas. Taková osoba může kdykoliv nasednout do auta a jet tam, kam potřebuje. Jenže mnoho lidí si neuvědomuje, že cena, kterou za auto zaplatí, není jediný a poslední výdaj.
Pořízením auta to jen začíná. Je potřeba sjednat a zaplatit povinné ručení, tankovat palivo, řešit opravy a pravidelně měnit jednotlivé díly. Někteří řidiči se však k autům nechovají zrovna hezky a poté se stává, že životnost některých dílů je kratší než by ve skutečnosti mohla být. Abyste něco podobného nemuseli řešit také, podívejte se na to, jak byste se podle technika měli starat o převodovku. Prodloužíte tak její životnost.
Automat nebo manuál?
I v dnešní době, kdy už máme mnoho moderních technologií, které se naučila používat i starší generace, se lidé stále dohadují, zda je lepší automat nebo manuál. Pro ty, kteří jsou odjakživa naučení jezdit s manuální převodovkou, je ta automatická zbytečná. Tato skupina lidí se domnívá, že řidiči, kteří si pořídí automat, jsou pohodlní a nechce se jim řadit. Když pak ale dojde na hustý provoz a kolony, mnoho řidičů s manuálem by najednou automat ocenilo.
Automat je přitom součástí většiny moderních aut a elektroaut. Nejedná se o nic nového, ale přesto jej stále odsuzuje mnoho osob. Někteří se tomuto typu převodovky vyhýbají i proto, že vyžaduje více péče. Kromě toho se u nich musí dělat pravidelný servis (výměna oleje, filtrů, případně vany) a tato oprava patří k těm dražším.

To, jaké auto si člověk pořídí, je však čistě jeho věc. Přeci jen následné opravy a výměny dílů si poté zaplatí ze svého. Abyste však nemuseli opravovat převodovku dříve než je nutné, podívejte se na rady automechanika, který prozradil, jak zvýšit životnost převodovky v autě na dvojnásobek.
Jak se starat o manuální převodovku?
U manuální převodovky je to jednodušší. Nevyžaduje totiž tolik péče, jako ta automatická. Stačí, když se naučíte správně řadit. Při přeřazování dávejte pozor na to, abyste vždy pořádně sešlápli spojkový pedál a využívejte ho vždy jen na pár sekund, dokud nepřeřadíte. Například na křižovatce před semaforem vyřaďte a při rozjezdu zase zařaďte. Není potřeba stát celou dobu na spojce.
Automechanik upozorňuje i na řazení přes více rychlostí. Pokud totiž za jízdy přeřadíte například z šestého převodového stupně na třetí a rychle pustíte spojku, můžete počítat s tím, že dojde k mnoha poruchám. V tom nejhorším případě se rozbije i motor.
Automatická převodovka je o něco složitější
V momentě, kdy si plánujete koupit auto s automatickou převodovkou, rozhodně byste měli vzít v potaz to, že je u ní potřeba dělat pravidelný servis a kontroly. V opačném případě by její oprava vyšla tak draze, že se ani nevyplatí ji opravovat. Když se většina lidí dozví, že nová převodovka je vyjde klidně na sto tisíc, raději si koupí nové auto. Právě proto je potřeba u automatické převodovky pravidelně kontrolovat olej. Klidně každý měsíc, když kontrolujete i ostatní kapaliny.
Hladinu oleje v automatické převodovce kontrolujte vždy až po zahřátí motoru. Jakmile zvednete kapotu, dávejte si pozor, ať se nespálíte o žhavé díly. Zbytek kontroly probíhá téměř totožně jako u kontroly oleje v motoru.
U aut s tímto typem převodovky je nutná i pravidelná výměna oleje. S tím vám pomohou v servisu, kde mají speciální stroj pro tyto účely. U nového auta by měla první výměna proběhnout po ujetí 80 000 km. Jestliže si budete kupovat auto z bazaru či od někoho jiného, zjistěte si, kdy byl olej v převodovce měněn naposledy.
Pokud chcete mít větší jistotu, nechte olej vyměnit. Další údržba převodovky se doporučuje provést po 60 000 až 80 000 kilometrech.

Tohle nedělejte, pokud nechcete zničit automatickou převodovku
Jelikož je automatická převodovka složitější, určitě byste měli vědět i o tom, co s ní nedělat. Například když stojíte s automatem na semaforech nebo někde čekáte, nezařazujte neutrál ani nenechávejte zařazeno D a zataženou ruční brzdu. Místo toho zařaďte D a stůjte na brzdě.
Necháváte při parkování jen polohu P? Potom riskujete, že vám auto sjede. Kromě polohy P vždy zatáhněte i ruční brzdu. Výměna oleje už sice byla zmíněna, ale ti, kteří si při ní nezapíšou datum nebo stav tachometru, později mohou jen hádat, kdy olej měnili naposledy. Vždy si někam zapište stav tachometru a datum. Budete tak mít větší přehled.
Typ převodovky si vyberte podle vlastních preferencí
Automatická převodovka je sice o něco náročnější na údržbu, ale když víte, jak na to, můžete si užívat pohodlnou jízdu bez starostí. Dnes už je automat běžný, takže v případě problémů vám s vozidlem pomohou v každém servisu. Pokud tedy přemýšlíte nad tím, který typ převodovky zvolit, rozhodně neberte v potaz názory ostatních. Místo toho si oba typy sami vyzkoušejte a poté se rozhodněte, co je pro vás příjemnější. Důležité je, aby se vám s autem jezdilo dobře.
Dáváte přednost manuálu nebo máte raději automat?
Zdroj: portalridice, garaz, autozive