Toto je vůči Čechům do očí bijící nespravedlnost: Aktuální akční leták z německého Lidlu je pro normálního člověka na těžkou depresi
Jedním z několika důvodů mírné inflace v Česku je cena potravin. Tuzemské supermarkety těží z vyšších cen u mnohých produktů, než je tomu v zahraničí. A nebavíme se tu o Polsku nebo Slovensku, ale naopak Německu, které je z pohledu kupní síly mnohem bohatší. Jaké jsou aktuální slevové akce německého Lidlu?
Češi jsou experty ve slevách. Bohužel se tak ale dostávají do vlastní pasti, kdy jim reálná hodnota produktů uniká. Kolísání cen bez slevy a po ní je až extrémní.
Český národ miluje akční nabídky
Obchody v České republice ze slevových akcí opravdu těží, protože spotřebitelé po slevách jdou vehementně a mnohdy si kupují zboží, které by si za běžnou cenu ani nekoupili. Tento faktor, společně s potravinářskými oligopoly a nízkým počtem majitelů maloobchodních značek, má za následek nevýhodné prostředí pro spotřebitele. Ti jsou tak závislí na velkém kolísání cen, omezenější nabídce a nízké dostupnosti regionálních potravin.
Slevové akce jsou v České republice dokonce tak monstrózní, že při nich dochází ke klamání spotřebitele a nekalým praktikám. Tím se dostávají do křížku se zákonem o ochraně spotřebitele. Potíž je ale v tom, že v podstatě každoroční pokuty prodejny nemají problém zaplatit a po nějakém čase v těchto tricích pokračovat. Pokuty jsou totiž v Česku příliš nízké, aby dokázaly pohnout svědomím prodejců.
Než se budeme zabývat cenovou nabídkou Lidlu v Německu, řekněme si, proč právě německé obchody u našich sousedů nemají se slevami tak dobré výsledky. Důvod je ten, že Němci jsou mnohem více zvyklí na stálost cen, kdy jakýkoliv větší výkyv začíná být podezřelý. Zboží ve slevě zkrátka nevzbuzuje u německých spotřebitelů důvěru.

Vyšší zisky zahraničních obchodů jsou u nás
I díky lehce pokřivenému trhu v České republice zákazníci i mimo slevy mnohdy platí vysoké ceny zboží, díky čemuž dochází k jednomu paradoxu. Zahraniční prodejci u nás mají vyšší zisky, než je tomu u nich doma. Typické je pro český trh také to, že si Češi připlácejí za zboží, které pokládají za značkové. Jakmile ale vyjedou za hranice, zjistí, že tam je přesně toto zboží pokládáno za průměrné a jeho cena v Česku je tak zbytečně vysoká kvůli vysokému zájmu o takové produkty.
Co je v Německu levnější oproti Česku?
Je dobré připomenout, že zdaleka ne všechny produkty jsou v Německu levnější než v České republice. Vlastně je většina zboží v průměru asi o 10 až 20 Kč na kilogram dražší u našeho západního souseda. To ale neznamená, že by si Češi mohli pískat. Zase tak velký rozdíl to totiž není, pokud přihlédneme ke kupní síle našeho a německého obyvatelstva. Pak se ten rozdíl naopak velmi jednoduše vyrovnává a z toho, co si Češi koupí za svou výplatu, by Němci příliš šťastní nebyli.

Podívejme se ale na reálnou cenu vybraných produktů v Německu a Česku. Začněme například sýry. V podstatě ten stejný výrobek, tedy sýr Tilsiter má v Česku cenu 179,80 Kč za kg. V německém Lidlu je to 153 Kč.
Velký rozdíl je tradičně u Nutelly. 1 kg této sladké pochoutky v Česku stojí 199,90 Kč (s Lidl Plus 179,90 Kč). V Německu ji pořídíte za 161,60 Kč.
Další nesrovnatelný rozdíl je v ceně roztíratelného margarínu. Česká Flora 400 g vyjde na 59,90 Kč. Německá Rama ve stejné hmotnosti naopak na 27,26 Kč.