Tuto anekdotu vědci vyhodnotili jako nejvtipnější na světě. Čech se moc nezasměje, budete z ní v rozpacích
Vtipy nás provázejí na každém kroku. Jsou součástí hospodských debat, rodinných oslav, pracovních schůzek i školních přestávek. Vlastně je těžké představit si každodenní život bez humoru, který nejen že dokáže odlehčit napjaté chvíle, ale často funguje i jako jakési pojítko mezi lidmi.
Smějeme se, když něco nečekaně zvrátí situaci, když někdo trefně vystihne absurditu života nebo když nás prostě překvapí kolega humornou poznámkou. Možná právě proto už dávno platí, že vtip je často tím nejjednodušším způsobem, jak prolomit ledy a sblížit se s ostatními. Jenže co když se někdo pokusí najít opravdu ten „nejvtipnější vtip na světě“? A je vůbec možné, aby stejný fór rozesmál lidi ve Spojených státech, Japonsku i v České republice?

Hledání nejvtipnějšího vtipu světa
Na začátku nového tisíciletí se britští vědci v rámci projektu LaughLab rozhodli najít ten nejvtipnější vtip světa. Celý experiment měl jasně daný cíl: vybrat vtip, který rozesměje největší počet lidí napříč různými kulturami a jazyky. Výzkumníci oslovili veřejnost po celém světě, během jednoho roku shromáždili přes čtyřicet tisíc vtipů a nechali je hodnotit téměř dvěma miliony lidí na škále podle toho, jak moc jim přišly zábavné. Byla to akce nebývalého rozsahu, která se díky své originalitě dostala až do Guinnessovy knihy rekordů.
Co stojí za nečekaným vítězstvím?
Výsledky vědeckého zkoumání ukázaly, že vítězný vtip měl nejširší mezinárodní úspěch. Lidé v různých zemích a napříč různými generacemi jej označili za vtipný, což je v oblasti humoru poměrně vzácný úkaz. Z pohledu psychologie je klíčové, že vtip staví na kombinaci několika základních principů, jednak nás překvapí nečekaným zvratem, zároveň staví na pocitu nadřazenosti, kdy se můžeme zasmát na účet nešikovnosti hlavní postavy a v neposlední řadě umožňuje s nadhledem přijmout téma, které běžně vyvolává spíše úzkost, a to je smrt. Právě tahle trojkombinace zřejmě zapůsobila na tolik lidí, že z něj udělala „globálního šampiona“ vtipů.
Jenže vtip, který rozesměje celý svět, není automaticky i vítězem v Česku. Když totiž položíte tento vtip před české publikum, často se posluchač místo hlasitého smíchu spíše rozpačitě pousměje. U nás totiž tradičně bodují spíš vtipy, které mají výraznější slovní hříčku, situační humor nebo nějakou jízlivou pointu, která si bere na paškál každodenní realitu. Češi si libují v ironii, sebeironii a často i v lehce absurdní nadsázce, ale tahle konkrétní anekdota pro nás působí spíš suše, možná až příliš „anglosasky“. Chybí v ní ten typický slovní švih, na který jsme zvyklí.

Kde vtip sklízí úspěchy
Z výzkumu LaughLab vyplynulo i mnoho dalších zajímavých poznatků o tom, co rozesměje různé národy. Britové, Irové nebo Australané mají slabost pro slovní hříčky a vtipy, kde si někdo záměrně poplete významy slov nebo situací. Američané a Kanaďané zase oceňují vtipy, kde někdo udělá hloupost nebo je chycen v nějaké vlastní slabosti. Francouzi, Belgičané nebo Dánové jsou spíš nakloněni absurdním a někdy i černějším tématům, není pro ně problém zasmát se vtipům o smrti, nemoci nebo manželství, pokud jsou podané s nadhledem a nápaditostí. Zajímavou výjimku představuje Německo, které v žebříčku humoru stálo nejvýš. Německé publikum totiž neupřednostňuje žádný zvláštní typ vtipů, zasměje se prakticky čemukoliv.
Vítězný vtip
Z tisíců anekdot vzešel vítěz, který si odnesl titul „nejvtipnější vtip světa“. Jeho znění vypadá v českém překladu asi takto: Dva lovci jdou lesem, když jeden z nich zničehonic padne na zem. Vypadá, že nedýchá, má skleněné oči a vypadá to, že je mrtvý. Druhý lovec okamžitě vytáhne mobilní telefon a volá záchranku. Ve stresu vykřikuje: „Můj kamarád je mrtvý! Co mám dělat?“ Na druhé straně linky se ozve klidný hlas operátora: „Uklidněte se, pane. Nejprve se ujistěte, že je opravdu mrtvý.“ V tu chvíli nastane ticho, ozve se výstřel a lovec se znovu vrací k telefonu: „Dobře, teď je. Co mám dělat dál?“
Smích, který rozděluje. Opravdu je humor univerzální?
Celý projekt ukázal, že vtip, který by stoprocentně rozesmál každého na světě, prostě neexistuje. Naopak, právě v těch drobných rozdílech mezi tím, čemu se smějeme, se nejlíp zrcadlí naše národní i osobní povaha. LaughLab mimo jiné zjistil, že nejvtipnější vtipy mají průměrně 103 slov a že pokud vtip obsahuje zvíře, má větší šanci na úspěch. Největšími hvězdami jsou údajně kachny. Překvapivé? Možná. Ale to už k humoru patří, nečekaná zjištění i chvíle, kdy vám někdo poví vtip, a vy si nejste jistí, jestli se smát, nebo radši se jen slušně pousmát.