Má dravost rotvajlera, rychlost chrta a odolnost oříška. Tohle auto z Nošovic je láska na celý život. Uvažovali jste o něm?
Toto auto jezdí po českých silnicích už pár let, ale pořád vypadá moderně. Je spolehlivým parťákem do běžného i trochu rychlejšího provozu.
Někteří lidé prostě milují sportovní auta. Baví je řízení, mají rádi svižnou jízdu a užívají si každý kilometr. Jenže někdy přijde chvíle, kdy se priority posunou. Narodí se děti, začne se stavět dům nebo se jednoduše začne víc řešit praktičnost. A v tu chvíli je potřeba větší, bezpečnější a pohodlnější auto.
Často to ale znamená, že se člověk musí rozloučit se sportovním vozidlem. Naštěstí existuje auto z Nošovic, které spojuje obojí. Rodič s ním pohodlně odveze děti do školy, a když má volnou chvíli, pořád si může užít rychlou a svižnou jízdu. O jaký vůz jde?
Hyundai i30 N
Hyundai i30 N je sportovní verze populárního modelu i30, kterou začali vyrábět v Nošovicích v roce 2017 a v Česku se oficiálně prodává od podzimu 2017. Vývoj probíhal s přispěním bývalého šéfa divize M u BMW Alberta Biermanna a výsledkem je sportovní vůz, který obstojí i proti ostré konkurenci.
První generace i30 N přišla v karoserii hatchback a později i jako fastback. Pod kapotou je dvoulitrový čtyřválec s turbodmychadlem ve dvou výkonových verzích. Základní verze má 184 kW (250 koní). U silnější Performance varianty je výkon 202 kW (275 koní). Kromě většího výkonu se přidal i elektronicky řízený samosvorný diferenciál. O přenos výkonu se stará výhradně šestistupňová manuální převodovka.
Zrychlení z nuly na stovku se lišilo podle verze. U slabší varianty je to 6,4 sekundy a u silnější verze jde o 6,1 sekundy. Maximální rychlost byla elektronicky omezena na 250 km/h.

Vůz prošel po několika letech faceliftem
O pár let později si Hyundai i30 N prošel faceliftem. Změnil se vzhled světel a přední nárazník, ale mnohem důležitější úpravy se odehrály uvnitř. Verze Performance nabídne výkon 206 kW (280 koní) a točivý moment 392 Nm. Novinkou byla osmistupňová dvouspojková převodovka.
Vedle hatchbacku zůstala v nabídce také stylovější varianta Fastback N. Oproti hatchbacku je o něco delší, ale technicky i výkonnostně jsou obě auta stejná. První i30 N měla jen manuál a tvrdší naladění, facelift ale přinesl víc pohodlí a praktičnosti. Přidaly se adaptivní tlumiče, větší brzdy a lehčí kola. Interiér získal moderní infotainment, lepší sedadla a víc nastavení jízdních režimů.
Když se na toto auto podíváte, tak hned na první pohled vypadá sportovně. Má výraznější nárazníky, širší kola, velké brzdy a výrazné koncovky výfuku. V zadní části je decentní spoiler, který nejenže vypadá dobře, ale pomáhá i aerodynamice. V interiéru jsou sportovní sedačky, červené švy a volant s N tlačítkem, kterým si přepnete mezi různými jízdními režimy.
A kolik za takové auto zaplatíte? V České republice se cena i30 N pohybuje kolem 700 000 Kč. Performance verze je o něco dražší.
Hyundai i30 N si můžete vybrat buď jako hatchback nebo fastback, zdroj: Shutterstock
Automobilka vyrobila také limitovanou edici
Jestliže se vám Hyundai i30 N líbí, měli byste vědět, že automobilka si pro zákazníky připravila také limitovanou edici. Jedná se o Hyundai i30 N Project C a vzniklo pouhých 600 kusů. Do Česka se jich dostalo jen sedm.
Tato limitka nabízí karbonovou kapotu, boční prahy a difuzory, plus kovové Sabelt skořepinové sedačky a nový Alcantara interiér s oranžovými akcenty. Díky karbonovým dílům, lehkým 19″ kovaným kolům značky OZ a vylepšenému podvozku je vůz o 50 kg lehčí, o 6 mm nižší a s ještě přímější reakcí na řízení .
To znamená lepší ovladatelnost a sportovnější jízdní projev. I když výkon 275 koní zůstává stejný, tak po odlehčení vznikl Project C, který je mnohem sportovnější. Cenovka tohoto kousku je okolo 1 000 000 Kč.
Auto pro milovníky rychlé jízdy i celou rodinu
Pokud zvažujete koupi, můžete si Hyundai i30 N vyzkoušet při testovací jízdě, ať už u autorizovaného prodejce nebo při domluvě se soukromým majitelem. Jenže pár minut za volantem v běžném provozu nemusí úplně stačit k tomu, abyste poznali, co v něm skutečně je. Právě proto existují zážitkové jízdy, například na okruhu nebo uzavřené trati, kde si můžete naplno vyzkoušet jeho potenciál. Pomůže vám to udělat si jasnější představu o tom, jak se auto chová a jestli by pro vás bylo vhodné.
A v případě, že se vám zdá tenhle kousek drahý, nezapomeňte se podívat i do bazarů. Stačí trochu hledat a můžete tohle auto najít v pěkném stavu, s malým nájezdem a ještě ke všemu za příjemnou cenu.