Češi neumí reklamovat zboží a ročně přicházejí o desítky tisíc korun. Neznají tento “fígl”
Reklamace chrání spotřebitele v případě, že zakoupí zboží nebo službu, která nesplňuje očekávané standardy. Na reklamaci má právo každý a podnikatelé by vám během ní měli poskytnout veškeré informace o budoucím postupu. Ne vždy jsme si ale jistí svými právy, a proto se dnes podíváme na to, jak reklamovat zboží správným způsobem.
Práva spotřebitele během reklamace zahrnují nárok na opravu, výměnu zboží, slevu nebo dokonce odstoupení od smlouvy. Toto právo by mělo zajistit, abychom měli při nákupu zboží zajištěnou odpovídající kvalitu a správnou funkci.
Na reklamaci máte nárok
Reklamace jsou právem spotřebitele, díky kterému může spotřebitel žádat opravu, nebo výměnu vadného zboží, případně odstoupení od kupní smlouvy. Při zakoupení jakéhokoli zboží máte nárok na produkty bez vad a s vlastnostmi, které jsou obvyklé pro daný typ výrobku.
V případě spotřebního zboží odpovídá prodávající za vady po dobu 24 měsíců, tato lhůta začíná běžet v den, kdy jste zboží zakoupili. Reklamaci byste měli mít možnost uplatnit v jakékoli prodejně prodávajícího nebo prostřednictvím e-mailu či telefonu.
Veškeré informace byste měli mít možnost dohledat v reklamačním řádu daného obchodu. Tento dokument by měl obsahovat podmínky, za kterých můžete reklamaci uplatnit a také informace o tom, kam se v případě vadného zboží obrátit. Pokud tento řád není v souladu se zákonem, vždy máte nárok na svá práva. Zákon je nadřazený a prodávající vám nemůže některá práva ubírat.

Jaká jsou pravidla reklamace?
Prodávající musí přijmout reklamaci v jakékoli své provozovně, která nabízí stejný typ zboží, který jste zakoupili. Pokud jste koupili např. obuv v obchodním řetězci ve městě A, máte nárok zboží reklamovat ve stejném řetězci ve městě B.
Pokud se vada zboží projeví do 6 měsíců od jeho zakoupení, považuje se za vadu, která existovala již při koupi. V tomto případě máte nárok na výměnu zboží. Ale pozor! Pokud je možné vadu bezodkladně opravit, na výměnu už nárok nemáte, pouze na jeho opravu. V případě, kdy není možná ani výměna, ani oprava, můžete požadovat slevu nebo odstoupení od kupní smlouvy. Když se stejná vada opakuje několikrát i po opravě, máte nárok na výměnu, nebo vrácení peněz.
Po podání reklamace má prodávající povinnost vystavit potvrzení, které bude obsahovat datum reklamace, co přesně reklamujete a jaký způsob náhrady požadujete. Také by tam měly být napsány vaše kontaktní údaje.
Jak dlouho trvá vyřízení reklamace?
Poté, co bude reklamace vyřízena, má prodávající povinnost poskytnout vám potvrzení o způsobu vyřízení reklamace. To znamená, že obdržíte informace o tom, jak byla reklamace řešena, zda byla provedena oprava, a pokud ne, proč byla reklamace zamítnuta.
Reklamace by měla být vyřízena do 30 dnů od jejího podání, pokud se s prodávajícím nedohodnete na delší lhůtě. Tato lhůta může být delší v případě, že se jedná o digitální obsah nebo služby související s digitálním obsahem.
Pokud prodávající nezvládne reklamaci vyřídit včas, můžete požádat o slevu z ceny nebo odstoupit od smlouvy a výrobek vrátit. V případě, kdy prodávající poruší některé z vašich práv, můžete se obrátit na Českou obchodní inspekci.
Poškození zboží během přepravy
Pokud vám přišel poškozený výrobek, je nutné vše nejdříve nafotit a neprodleně kontaktovat prodejce a přepravce. Prodejce v tomto případě nese odpovědnost za stav zboží i během přepravy. Takto poškozené zboží můžete reklamovat do 14 dnů, případně můžete odstoupit od smlouvy.

I přesto, že přepravci mohou vyžadovat podepsání prohlášení o tom, že vnější obal není poškozen, máte na náhradu poškozeného zboží nárok. Často totiž není na první pohled zřejmé, že se v neporušené krabici skrývá rozbité zboží.