Neobvyklá situace na Ukrajině: Ruský vrtulník Ka-52 letěl bez ocasu, stroj je schopen zůstat stabilní v letu, i když je silně poškozen
Piloti ruských bitevních vrtulníků Ka-52 nemají na Ukrajině lehký život. Moskva už přišla o nejméně 35 strojů tohoto typu, a jeden z nich můžeme vidět na nových, poněkud neobvyklých záběrech z bojů. Ruský vrtulník totiž letí bez ocasu.
Vrtulník Ka-52 je v rámci celého vojenského letectva unikátním strojem, o čemž svědčí i fakt, že ve skutečnosti nemá západní ekvivalent. Na Ukrajině tyto konstrukce používají jak moskevské, tak kyjevské síly.
Svým způsobem vysokou účinnost stroje potvrzují i nové záběry, které ukazují, že vrtulník Ka-52 je konstrukce, kterou není snadné zničit. Ve skutečnosti zde sledujeme jednotku tohoto typu, která se snadno vznáší ve vzduchu bez ocasní části, uvádí kanál Specil Kherson Catt.
Russian Ka-52 with a damaged tail boom. According to a Russian source, when the external fuel tanks were dropped, they were blown back, as a result, one of the tanks broke the tail boom of the helicopter. Presumably southern Ukraine. pic.twitter.com/zBeQhwILyb
— Special Kherson Cat ??? (@bayraktar_1love) June 19, 2023
Z Ruska přicházejí rozporuplné informace o tom, jak k této situaci došlo, a pravděpodobně se také ptáte, jak je možné, že se zde Ka-52 vůbec dokáže udržet ve vzduchu. Inu, je to dáno tím, že tento vrtulník nemá ocasní rotor a nosnou sílu mu zajišťuje dvojitý hlavní rotor. Díky tomu, jak vidíte, je stroj schopen zůstat stabilní v letu, i když je tak silně poškozen.
Vrtulník Ka-52 – o jaký stroj se jedná?
Ka-52 je dvoumístný těžce vyzbrojený dvourotorový vrtulník, který je vylepšenou verzí jednomístného vrtulníku Ka-50. Do služby v ruské armádě vstoupil v roce 1995 a je vůbec prvním vrtulníkem s katapultovacím systémem pro posádku. Jeho cena se odhaduje na přibližně 16 milionů dolarů, tedy více než zhruba 340 milionů korun.
Díky dvojitému rotoru může vrtulník provádět ve vzduchu smyčku nebo se pohybovat kolem cíle bočním pohybem (tzv. strafing) a neustále tak udržovat nepřítele na mušce. To proto, že Ka-52 byl od počátku navržen jako rychlá, obratná a nepříliš velká konstrukce určená k boji proti cílům ve vzduchu a silně obrněným cílům na zemi, jako jsou například tanky.
Ka-52 dostal také poměrně dost obranných řešení, včetně systému, který posádku varuje před zaměřením nepřátelským radarem, a také systémy elektronického boje. Posádka je také chráněna rozsáhlým pancéřováním, aby odolala palbě protitankové munice ráže 12,7 mm. Listy rotoru odolávají i krátké palbě z automatických zbraní.
Zdroj: Specil Kherson Catt, Wikipedia