Mnoho problémů nové továrny Tesla v Německu
Před měsícem měla začít vyrábět první elektromobily, ale složité vztahy s ochránci životního prostředí plány zpomalily.
Americká společnost Tesla, která vyrábí elektromobily a kterou založil Elon Musk, měla minulý měsíc začít vyrábět své první vozy v Německu, ale byrokratická zátěž a právní námitky ekologických skupin zpomalily otevření a spuštění závodu. Továrna v hodnotě 4 miliard eur má podporu místních i celostátních politiků z hlavních stran, včetně Zelených, a není považována za ohroženou, ale ekologové uvádějí, že zůstali osamoceni v poukazování na dopady nové továrny na životní prostředí.
V roce 2019 Musk oznámil plány na výstavbu továrny v Grünheide nedaleko Berlína jako nezbytný krok k zahájení výroby vozů Tesla pro evropský trh přímo v Evropě, což by snížilo náklady a čekací doby pro zákazníky. Návrh uvítali braniborští i spolkoví politici, protože nejenže vytvořil možnost vzniku až 12 000 nových pracovních míst, ale také usnadnil přechod na elektrická vozidla v Německu, což se odrazilo na trhu s automobily pro některé z největších výrobců automobilů v zemi.
Na začátku roku 2020 Tesla zahájila práce na vyčištění oblasti, kde měla být továrna postavena, ale čelila četným právním námitkám ze strany ekologických skupin. Žaloby byly podány kvůli odstranění části lesa, dále pak kvůli potřebě chránit některé druhy živočichů, včetně plazů a hmyzu.
Navzdory potížím výstavba závodu pokračuje a podle Muska je nyní téměř dokončena, takže první vozy by podle něj mohly vyjet z továrny už v říjnu. Ne všichni jsou však přesvědčeni, že výroba může začít tak brzy, a Musk je koneckonců známý svými velmi optimistickými předpověďmi ohledně časového harmonogramu, které se jeho společnostem ne vždy daří plnit.
V květnu loňského roku zpomalily výstavbu továrny bezpečnostní problémy na staveništi a sabotáž elektrického vedení, kterou provedla krajně levicová skupina (Vulkangruppe).
Ekologická sdružení v posledních měsících také upozorňovala na to, že Tesla staví na území, kde se nachází vodonosná vrstva, kterou hodlá sama využívat pro svou výrobní činnost s odhadovanou spotřebou 1,4 milionu metrů krychlových ročně. Podle některých hypotéz by mohla být postižena i vodonosná vrstva a sousední oblasti, které měly v posledních letech problémy se suchem. Ochránci životního prostředí také tvrdí, že továrna by mohla kontaminovat podzemní vody, ačkoli Tesla se zaručila, že přijme všechna nezbytná opatření, která vyžadují předpisy, aby toto riziko co nejvíce snížila.
Otázka továrny Tesla je v Grünheide velmi diskutovaná a vedla k určité polarizaci: na jedné straně jsou ti, kteří tvrdí, že je klíčovým zdrojem pro místní ekonomiku a zaměstnanost, na druhé straně ti, kteří se obávají jejího dopadu na životní prostředí. Po představení nejnovějších plánů na výstavbu elektrárny obdrželo braniborské ministerstvo životního prostředí přibližně 250 stížností. Společnost dosud neobdržela pravomocné povolení, a proto dokončuje stavbu továrny na vlastní nebezpečí.
Podle analytiků je však nepravděpodobné, že by Tesla po dokončení prací nedostala potřebná povolení k zahájení provozu. Tato otázka byla nastolena také během volební kampaně před německými spolkovými volbami, které se budou konat 26. září. Hlavní kandidáti na kancléře (dosluhující kancléřka Angela Merkelová se o znovuzvolení neuchází) vyjádřili svou podporu a označili zahájení činnosti společnosti Tesla v Evropě za důležité pro celý automobilový průmysl, neboť výrobci tradičnějších spalovacích motorů čelí obtížnému přechodu na elektromotory.
Zdroj: Electrive.com, Washington Post