Jak se zachovat, když vám bankomat sežere kartu. Toto je jediná správná možnost
Situace, kdy vám v bankomatu zůstane platební karta je podobně stresující jako zabouchnuté klíče od bytu. Člověka se v té chvíli zmocní panika, cítí se podveden nebo dokonce okraden. V drtivé většině případů jde však o naši chybu. Nejdůležitější je zachovat klid, jedná se o problém, který je snadno řešitelný, někdy i v řádu minut.
Pracovníci bank by vám jistě potvrdili, že situace s nečekaně zadrženou kartou v bankomatu jsou na denním pořádku. I když se samozřejmě jedná o stresující moment, většinou k tomu dochází z prozaických důvodů. Nejčastější příčinou bývá trojnásobně špatně zadaný PIN kód. Bankomat pak kartu z bezpečnostních důvodů zadrží, aby zabránil jejímu zneužití.
Další možností je, že karta jednoduše vypršela a zařízení ji už nepustí zpět. Ani technické závady samotného bankomatu nejsou výjimkou. Porouchané zařízení totiž může kartu zadržet bez jakéhokoli zjevného důvodu. Zcela jinou kapitolou jsou pak bezpečnostní opatření banky. Pokud má banka podezření na podvod, ztrátu nebo krádež, může aktivně rozhodnout o zadržení karty. To vše bez ohledu na to, zda je karta ještě platná a PIN správně zadaný.

Zachovat klid
V momentě zadržení karty bankomatem podlehne mnoho lidí panice. Není pro ni však jakýkoliv důvod. Banky radí hlavně zachovat klidnou hlavu a následovat instrukce, které jsou pro tento případ připraveny. V žádném případě neodcházejte od bankomatu, ale okamžitě zavolejte na zákaznickou linku své banky.
Číslo bývá vytištěné přímo na bankomatu nebo ho snadno najdete online na webu vaší banky. Popište přesně, co se stalo, a připravte si číslo své karty, pokud ho znáte. Jestliže stojíte u bankomatu přímo před pobočkou banky, neváhejte a vstupte dovnitř. Personál vám pak už může pomoci okamžitě. V některých případech vám kartu vrátí na počkání, jindy vám alespoň urychlí vydání nové. A pokud máte podezření na podvodné chování bankomatu, nechejte kartu bez prodlení zablokovat.
Vrácení nebo blokace
Poté, co nahlásíte zadržení karty, banka prověří okolnosti a rozhodne, zda lze kartu vrátit, nebo ji natrvalo zablokuje. Pokud šlo o chybu bankomatu a nehrozí žádné bezpečnostní riziko, může vám být karta, většinou už po několika dnech, vrácena.
Pokud se ale situace jeví jako podezřelá, či byla karta zadržena v cizím bankomatu (např. jiné banky nebo v zahraničí), je obvykle bezpečnější kartu trvale zablokovat a vydat novou. V takovém případě počítejte s čekáním několika dní. Nepřicházíte ale o přístup k účtu, který můžete dál ovládat pomocí mobilní aplikace. Další variantou jsou NFC platby v mobilu nebo vytvoření dočasné virtuální karty.

Minimalizujte rizika
Situacím se zadrženou kartou se sice nelze zcela vyhnout, ale při dodržování několika jednoduchých zásad lze riziko výrazně snížit. Zkontrolujte si platnost své karty a případně si včas zažádejte o vystavení nové. Při zadávání PINu se soustřeďte a nenechte se ničím rozptylovat. Vybírejte pouze z důvěryhodných bankomatů, nejlépe těch, které se nacházejí v bankovních pobočkách nebo alespoň ve střežených prostorách. Též se doporučuje aktualizovat své kontaktní údaje u banky, protože v případě potíží vás tak banka může okamžitě kontaktovat.
Do zahraničí raději i s hotovostí
Při zadržení karty v zahraničí platí podobné postupy jako v tuzemsku. Nejdříve zavolejte na mezinárodní linku své banky (číslo bývá na zadní straně karty nebo v aplikaci) a kartu okamžitě zablokujte. Mnohé banky dnes umožňují expresní zaslání náhradní karty do zahraničí nebo zřízení dočasné digitální karty, kterou můžete používat ihned. Vyplatí se také mít uložené záložní metody, jako je například přístup k účtu přes mobilní aplikaci, mít k dispozici alternativní kartu a vybavit se na cesty dostatečnou hotovostí.