Cenovky v Penny jsou pro lidi tak nesrozumitelné, že jim úřady napálily astronomickou pokutu
Řetězec Penny Market opět přitáhl pozornost České obchodní inspekce (ČOI) kvůli nesrozumitelným a zavádějícím cenovkám u zboží. Inspektoři odhalili, že označení slev často porušuje pravidla. Prodejce byl za to pokutován astronomickou částkou.
ČOI se v posledním čtvrtletí činila. Tuzemským supermarketům udělila celkem 54 pravomocných pokut v celkové výši 6 milionů korun. Nejvíce postihů, a to hned jedenáct, si vysloužil právě Penny Market. Tento řetězec diskontních prodejen původem z Německa je populární pro své velké slevy a výhodné akce. Jak ale odhalila inspekce, ne vždy se tak děje v souladu se zákonem na ochranu spotřebitele.

Manipulace se slevami
Na nekalé praktiky přišli inspektoři například v prodejně ve Stříbře na Plzeňsku. Během květnové kontroly zde našli 15 případů, kdy zboží bylo označeno nesprávně vypočítanou slevou. V praxi to vypadalo kupříkladu tak, že zelený čaj byl nabízen s 34% slevou za 15,90 Kč. Ta byla ovšem vypočtena z vyšší „běžné ceny“ 24,25 Kč, nikoliv z nejnižší ceny za posledních 30 dní, která v tomto případě byla 14,90 Kč. Jinými slovy – čaj nebyl zlevněný, ale ještě o korunu dražší.
Tímto krokem Penny podle inspektorů porušila pravidla Evropské unie. Sleva má být správně kalkulována z nejnižší ceny, kterou zboží mělo za posledních 30 dnů. O této podstatné informaci však běžný spotřebitel často ani neví, proto je snadné ho podvést.
Matoucí cedulky
ČOI rovněž zkritizovala matoucí a nesrozumitelné cedulky. Zákazník na nich najde dvě ceny. Větším písmem a číslicemi vyšší běžnou cenu, menším poté nejnižší cenu za posledních 30 dní. Menšího údaje si nakupující často nevšimnou, obzvláště pokud se jedná o starší lidi, kteří špatně vidí do blízka. Právě na tomto údaji se však mohou dozvědět, že produkt byl ve skutečnosti za posledních 30 dnů už levnější.
Mluvčí Penny Marketu Martina Dvořáková navzdory postihu uvedla, že řetězec jedná v souladu s legislativou a poskytuje zákazníkům všechny potřebné informace. Uvažuje se prý také nad možností, že by cedulky byly přehlednější a srozumitelnější.
Problémy u kasy
Vedle zavádějících cenovek Penny čelilo i problémům s nesprávným účtováním. V Radonicích byla například u pracího prášku Persil naúčtována o 30 korun vyšší cena, než ta, která byla uvedena na regálu. Podle Dvořákové jsou tyto chyby způsobeny lidskými omyly. Řešením mají být digitální cenovky, které se v současnosti používají už na sedmi desítkách prodejen po celé republice.

Tučná pokuta? V poměru k ziskům spíš směšná
Matení zákazníků přišlo Penny pořádně draho. Pokuty se v celkové výši vyšplhaly na astronomických 2,2 milionu korun! Ekonomové a politici však upozorňují, že v poměru k výši tržeb a zisků se jedná o směšně nízké částky, které pro obchod nepředstavují žádnou velkou ztrátu. Pro konkrétnější představu: V roce 2023 Penny vykázalo zisk 918,5 milionu korun a tržby přes 55 miliard korun. Pokuta tvořící jen zlomek celkového zisku proto prodejnu zřejmě dostatečně neodradí od toho, aby své prohřešky v budoucnu už neopakovala.
Podle ministra zemědělství Marka Výborného by mělo dojít ke zpřísnění pravidel. Pokuty by nově mohly dosáhnout až deseti procent z obratu firmy. Ministerstvo průmyslu a obchodu, pod které ČOI spadá, zvažuje také zvýšení současného stropu pokut z pěti milionů korun na desítky milionů.
Než (a zda) ke změně legislativy dojde, zákazníci musí být ve střehu a dávat si pozor na výrobky, které si pořizují ve slevě.