Rychlost, tradice a preciznost: Praga, MTX i Hoffmann & Novague dokazují, že české supersporty mají světovou úroveň
Na první pohled to zní neuvěřitelně, ale právě v Česku vznikají vozy, které se výkonem i rychlostí vyrovnají italským a německým supersportům. Některé z nich zvládnou překročit hranici 300 km/h a navíc se vyrábějí v omezených sériích.
Přitom jde o značky, které znají především znalci motorsportu.
Praga Bohema je český supersport za více než sto milionů
Největší pozornost si v posledních letech získala Praga Bohema, vůz, který vzniká přímo v Praze a vyrábí se v Klatovech. Automobilka Praga, jedna z nejstarších českých značek, má historii sahající až do roku 1907. Závodní auta, motokáry i drony s jejím logem znají fanoušci po celém světě, ale model Bohema posunul značku do úplně jiné ligy.
Dvoudveřový supersport váží pouhých 982 kg a pohání ho šestiválec Nissan VR38DETT, tedy stejný motor, jaký používá Nissan GT-R. Praga jej ale kompletně přepracovala ve spolupráci s firmou Litchfield Motors a ladila ho společně s jezdcem Formule 1 Romainem Grosjeanem. Výkon přesahuje 700 koní a maximální rychlost Bohemy se pohybuje kolem 305 km/h. Cena jednoho vozu se pohybuje v přepočtu kolem 35 milionů Kč a vznikne jen 89 kusů.
Kabina je uzpůsobena pro okruhové jízdy i běžný provoz a v každém detailu je vidět precizní ruční práce českých inženýrů. Praga Bohema dokazuje, že i v Česku lze vyrobit automobil světové třídy.
Hoffmann & Novague R200 Non-Fiction
Dalším příkladem limitované české produkce je HN R200 Non-Fiction, který vznikl v roce 2016 jako pocta legendární Škodě 110r. Pod elegantní karoserií se ukrývá technika Audi R8, takže i v tomto případě nejde o žádnou atrapu. Vůz pohání desetiválec o výkonu 525 koní a zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne za 3,2 sekundy. Maximální rychlost překračuje 300 km/h, čímž se řadí mezi nejrychlejší vozy vyrobené v českých rukách.

Designér Petr Novague chtěl spojit retro vzhled s moderní technikou a podařilo se mu vytvořit automobil, který zaujal i v zahraničí. Celkem vzniklo jen několik kusů a každý z nich se vyráběl ručně.
R200 Non-Fiction ukazuje, že český design dokáže skloubit nostalgii s technickou dokonalostí.
Další české projekty a unikáty
Méně známé, ale stejně zajímavé projekty vznikaly i v menších dílnách. Například Kaipan 160 z Turnova navazuje na britskou tradici lehkých roadsterů a i když nedosahuje rychlostí přes 300 km/h, představuje důkaz, že se v Česku umí stavět vozy s duší.
Podle seznamu českých výrobců automobilů figurují vedle Pragy také značky jako MTX Metalex, který sice už dlouho nic nevyrobil, jeho majitel v roce 2019 řekl, že chce ještě vyrobit létající auto. Dále pak Kaipan, zmíněné studio Hoffmann & Novague, či Tatra Trucks (ta vyrábí např. Dakar speciály Tatra Phoenix), které dodnes vyvíjejí techniku s přesahem do motorsportu. Všechny tyto firmy spojuje důraz na řemeslnou kvalitu a malosériovou výrobu, díky které si mohou dovolit experimentovat.
Česká stopa mezi supersporty
Česko se na mapě světových výrobců supersportů možná neobjevuje tak často jako Itálie nebo Německo, ale právě díky značkám jako Praga, MTX nebo HN R200 má co nabídnout. A nejde jen o rychlost. Důležitý je příběh, tradice a technická dovednost, která se tu předává celé generace.
Odborníci na automobilový průmysl připomínají, že české firmy mají často úzké vazby na zahraniční vývoj a podílejí se na výrobě komponentů i pro největší světové značky. Právě díky tomu vzniká prostředí, kde se mohou rodit i takové projekty, jakým je Praga Bohema.
Supersporty s českým podpisem nejsou jen otázkou prestiže, ale i důkazem, že domácí technika a design mají ve světě své místo.
Zdroje: Praga Global, Forbes, Wikipedia