Samoobslužné pokladny v TESCO, LIDL a dalších obchodech – takhle začíná podvod!
Samoobslužné pokladny už patří mezi neodmyslitelné součástí našich nákupů. Nový systém placení zjednodušil život nejen zákazníkům, ale i obchodníkům, eliminuje dlouhé fronty a prodavači se mohou věnovat dalším potřebným činnostem na prodejně. Jenže jak to tak bývá, lidé využili příležitost a hned vynalezli způsoby, jak je zneužít.
Zatímco většina zákazníků oceňuje pohodlí samoobslužných pokladen, najdou se i tací, kteří v těchto systémech vidí příležitost, jak je obelstít a ušetřit pár korun. Takové triky se pak na internetu šíří jako lavina. Jak vypadají podvody, které dokážou obchodníkům způsobit pořádnou díru do rozpočtu? A stojí za to riskovat?
Avokádo za cenu banánu
Jedním z nejrozšířenějších triků podvodníků je nahrazování dražšího zboží levnějším. Zákazník jednoduše místo avokáda nebo dražšího ovoce označí třeba banány nebo jinou lacinou položku v akci. Samoobslužná pokladna nedokáže zboží rozpoznat ani chybu nahlásit. Problém může nastat, když zboží špatně zvážíte a budete muset přivolat obsluhu. Pak budete možná muset vysvětlovat, co vás k takovému omylu vedlo. Pro obchod je zaměňování potravin velký problém, protože rozdíl jde přímo z jejich kapsy.

Hra s čárovými kódy
Další metodou, která vyniká svou jednoduchostí, je přelepení čárového kódu dražšího zboží levnějším. Kupujete si filet z lososa? Proč ho nepřelepit štítkem z tresky za poloviční cenu? Pokladna takovou záměnu nepozná. Těmto podvodům se obchody brání tím, že se štítky nedají jednoduše sloupnout nebo se při jejich odstraňování roztrhnou. Někdy jsou podvodníci ještě důslednější, a to tak, že zboží prostě nenaskenují. Zvlášť malé věci, jako sladkosti, kosmetika nebo drobné doplňky, mizí v kabelkách nebo kapsách, aniž by prošly čtečkou. V tom jim mají zabránit bezpečnostní brány.
„Proti krádežím se bráníme pomocí elektronických bran a elektronické ochrany zboží, které detekují případně odcizené zboží. Prodejny jsou dále monitorovány kamerovým systémem, který slouží k odhalování a prevenci krádeží i k dohledu nad bezpečností,” sdělila TN.cz mluvčí řetězce Lidl Eliška Froschová Stehlíková.
Obchodníci varují
Samozřejmě, že obchody nejsou úplně bezbranné. Většina z nich používá kamerové systémy, nasazuje personál k pokladnám a vyvíjí nové softwary, které podvody identifikují. Například sledují chování zákazníků a jejich nákupní zvyklosti. Přes kameru také mohou vidět, že někdo skenuje banány, ale ve skutečnosti nakládá do tašky bio zeleninu za trojnásobnou cenu. Nové chytré algoritmy pak okamžitě upozorní obsluhu, a dotyčná osoba se může dostat do velmi trapné situace.
Na odbavení zákazníků a jeho hladký technický průběh na samoobslužných pokladnách dohlíží vždy také zaměstnanec pokladní zóny. V rámci odbavení nákupu u samoobslužné pokladny máme nastaveny efektivní kontrolní mechanismy, například systém namátkou vybírá kontrolní nákup,” uvedla mluvčí Kauflandu Renata Maierl na webu Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR.

Obchodům se vyplatí důvěřovat
I když to vypadá, že ušetřit pár korun na nákupu nestojí za řeč, ale některým to za to stojí. Jenže jakmile vás přistihnou, mohou přijít velké problémy. Obchody často přistupují k řešení krádeží velmi přísně, od pokut až po policejní oznámení. Navíc, s technologickým vývojem se ochranné systémy obchodů zlepšují, takže šance, že podvodníky chytí, neustále roste.
Co na to zákon?
Podvody a drobné krádeže v obchodech jsou často podceňovaným, ale velmi zásadním problémem, se kterým se denně potýkají zaměstnanci obchodních řetězců. Ti by o tom mohli vyprávět hodiny, nejen o ztrátách, které jejich zaměstnavatelům způsobují, ale i o neuvěřitelné kreativitě, kterou čeští zlodějíčci prokazují při obcházení pravidel. Drobné krádeže, tedy ty, kdy hodnota ukradeného zboží nepřekročí deset tisíc korun, jsou natolik běžné, že se pro některé staly téměř běžnou záležitostí. A legislativa jim v tom často nahrává.
Když je podvodník zastaven ostrahou, musí být na místo přivolána policie.
Ostraha má omezené pravomoci, nesmí podezřelého šacovat ani prohlížet jeho osobní věci. Přivolaná policie pak rozhodne, zda se jedná o přestupek nebo trestný čin, a to podle hodnoty ukradeného zboží, způsobu krádeže a případné recidivy. Pokud je hodnota pod 10 tisíc korun a pachatel není známá firma, jde o přestupek. Policie může na místě uložit pokutu.