Mechanik bije na poplach: „Tahle auta bych si nikdy nekoupil, drž se od nich dál.“
Koupit si auto, které bude spolehlivě sloužit příštích 10 až 15 let a nebudete do něho muset příliš investovat, je umění. Dnes už ani u nových aut plných elektroniky nemáte jistotu, že budou bezchybně jezdit a nebudou se u nich objevovat nečekané problémy. Automechanici ale tuší, kterým vozidlům se vyhýbat.
Pokud nemáte na účtu několik stovek tisíc korun, nejspíš pro nové auto vyrazíte do bazaru. Nebo začnete pročítat inzeráty na internetu. Aut se prodávají tisíce a není snadné vybrat si mezi nimi to nejspolehlivější. Cena tady totiž rozhodně nehraje prim. Mnohem důležitější jsou vaše zkušenosti a to, co od auta očekáváte.
Také byste si měli uvědomit, že čím levnější vozidlo si pořídíte, tím větší investice vás u něj v blízké době nejspíš čekají. K těm nejnáročnějším patří obvykle výměna spojky, brzd, ale u špatně vybraného vozidla vás může čekat dokonce i výměna motoru.
Proto je lepší vybrat si auto s prokazatelnou historií servisů a oprav, abyste měli jistotu, o vše u něj skutečně bylo vyměněno a v jakém je reálném stavu. Prodejci často blafují a snaží se vám prodat vrak za cenu mírně jetého vozu. Proto víc než u čehokoliv jiného platí známé pravidlo – důvěřuj, ale prověřuj.
Auto kupujte za světla
Zlatá rada automechaniků i znalců aut zní – nové auto v bazaru či od soukromého prodejce si vždy vybírejte za světla. Možná nemáte přes den čas a jedete si pro něj až večer, ale to je ta největší chyba. Ve špatném světle totiž můžete přehlédnout řadu nedostatků.
Navíc je potřeba nebát se a vlézt si i pod auto. Koukáním do motoru toho moc nezjistíte, zato prohlídka podvozku vám o stavu auta může mnohé napovědět – a možná zjistíte, že je to zrezivělý vrak s dírami v podlaze.
Dále je také potřeba projet se v něm – což by vám měl umožnit i soukromý prodejce. Přece jen nekupujete dekoraci, ale vozidlo, tak je potřeba prověřit si ho ihned. Nebojte se tak „vymáčknout“ z něj maximum (samozřejmě v rámci dopravních předpisů), abyste zjistili, jak na tom je. Pokud někde něco vrže, skřípe, klepe nebo celé auto vibruje, není to dobré znamení. Jízdou také dokážete posoudit stav spojky, brzd i podvozku.
Prověřte si historii i systémy
Automechanici také varují, abyste se vyhýbali autům s nejasnou historií. Velký technický průkaz by vás rozhodně neměl plně uspokojit. Opište si VIN kód vozidla a prověřte si ho přes oficiální databáze. V nich se můžete dozvědět, jestli auto není kradené i jakou má nedávnou historii.
Stejně tak si dejte pozor i na dovozová auta, zvlášť pokud nejsou zatím přepsaná na nového majitele v ČR. S tím můžete mít problémy a spoustu papírování a obíhání úřadů. Nemluvě o tom, že původního majitele jen těžko dohledáte.
U novějších aut se zase zajímejte o to, jestli mají všechny systémy, které mít mají. A překontrolujte také tachometr – jeho stáčení je specialitou některých bazarů a můžete se tím nechat nepěkně oklamat. Odhalit to můžete přitom snadno s pomocí VIN kódu, a to zdarma v systému Ministerstva dopravy ČR. Případně existují placené weby pro kontrolu stavu tachometru.
Žebříček nejméně spolehlivých aut
A jakým autům se tedy dozajista vyhnout? Není snadné určit konkrétní značky nebo modely. Někdy takové auto totiž může spolehlivě sloužit, zatímco jinému se po 10 kilometrech porouchá. K poměrně spolehlivým typicky patří staré Mercedesy nebo BMW. Těm věk nic neubírá na kráse ani na spolehlivosti. Pokud si ale naopak koupíte 10 let starou Teslu, můžete s ní mít víc mrzení než radosti.
Německá společnost TÜV pravidelně vydává žebříčky nejlepších a nejhorších ojetin seřazené podle poruchovosti. Mezi těmi nejhoršími jsou Dacia Dokker, Dacia Logan, Dacia Duster, Fiat Punto, Renault Megane, Renault Twingo, Fiat Panda nebo Citroen C3.
Nejhůře jsou na tom přitom starší modely oproti těm mladším. Ta nejnespolehlivější auta starší 11 let vykazují poruchovost 30 až 40 procent. Ale některé modely starší 7 let mají také poměrně vysokou poruchovost – až kolem 25 procent.
[seznam-ads id="63251"] [seznam-ads id="63250"] [seznam-ads id="64854"] [seznam-ads id="64868"]