Kompletní přehled dálničních úseků v Česku, kde to nově můžete pálit až 150 km/hod
České dálnice dostávají zelenou k rychlejší jízdě. Novela zákona, která umožňuje zvýšit maximální rychlost z dosavadních 130 na 150 kilometrů za hodinu, platí sice už od ledna letošního roku, ale zatím je uvedena hlavně na papíře. O to větší zájem vyvolává otázka, kde přesně bude možné legálně víc šlápnout na plyn.
Když se na začátku roku 2024 schválila změna zákona, která umožňuje zvýšit maximální povolenou rychlost na dálnicích až na 150 kilometrů za hodinu, mnozí řidiči si okamžitě představili prázdné úseky dálnic, kde konečně budou moci legálně zrychlit. Jenže realita je, jako obvykle, o něco složitější. Zákon sice platí, ale žádný takový úsek zatím není fyzicky připraven. Vyšší rychlost tedy zůstává zatím jen příslibem, a i když má podpořit plynulost dopravy, zatím spíš budí spousty otázek a nejistotu.

Plánované úseky, na kterých bude možné zrychlit
Ministerstvo dopravy konkrétně označilo několik míst, kde by mohlo v brzké budoucnosti ke změnám dojít. Prvním úsekem, kde bude legální jet až 150 kilometrů v hodině, by se měla stát část dálnice D3 mezi Táborem a Českými Budějovicemi. Úsek je dlouhý zhruba padesát kilometrů, rovný, moderní a podle dopravních expertů dostatečně přehledný.
Právě tady by měly být do konce roku nainstalovány nové proměnné systémy, tedy chytré dopravní značky, které budou řídit aktuální rychlostní limit podle počasí, hustoty provozu a dalších faktorů. To znamená, že i když bude povoleno jet 150, tak jen v případě, že podmínky na silnici to dovolí. V jiném případě se může na tabuli objevit klidně 120, nebo i nižší rychlost. Vše bude řízeno elektronicky, podobně jako v Německu.
Kdy dojde k navýšení rychlosti
Kdy přesně se na D3 rozsvítí první stopadesátka, zatím není definitivně stanoveno. Změny se očekávají někdy kolem přelomu července a srpna, ale i to se ještě může trochu protáhnout. Aktuálně už by však už měla být podepsaná smlouva s dodavatelem značení. Změna rychlosti na uvedeném úseku bude hlavně testem, jestli je česká infrastruktura na vyšší rychlost připravena. Pokud se projekt na D3 osvědčí, měly by se postupně přidávat další úseky.
Konkrétně se mluví o trasách jako D1 mezi Přerovem a Říkovicemi, která je ale zatím ve výstavbě, nebo na dálnici D11 mezi Hradcem Králové a Jaroměří, kde by technické parametry mohly vyšší rychlost umožnit. Žádné plošné zrychlení se však nekoná, nové úseky by se měly přidávat postupně po důkladném vyhodnocení konkrétních míst. Jejich výběr není vůbec náhodný a rozhodně nestojí třeba jen na novém asfaltu. Hraje roli, jestli má dálnice dostatečně dlouhé připojovací pruhy, jak velké jsou zatáčky, jaká je tam intenzita provozu, a jestli je vůbec bezpečné takovou rychlostí jezdit.

Co se stane, když překročíte rychlost
Překročení rychlosti zůstává jedním z nejčastějších dopravních přestupků v Česku a zákon na to reaguje bodovým systémem, který nově funguje od letoška v trochu zjednodušené podobě. Pokud jedete jen lehce nad limit, tedy do 10 km/h, obvykle vyváznete bez ztráty bodů a s pokutou do 1500 korun. Při překročení o víc než 10 kilometrů už ale dostáváte dva trestné body a peněžitou pokutu v rozmezí 1500 až 2000 korun. A to se bavíme o případech mimo obec. Horší to je, pokud jedete například o 30 km/h více mimo obec, to už přijdete o čtyři body, a pokuta vás vyjde klidně i na 10 tisíc korun ve správním řízení. Když překročíte rychlost o víc než 50 kilometrů v hodině, hrozí vám zákaz řízení na šest až osmnáct měsíců, pokuta až 25 000 korun a odebrání šesti trestných bodů.
Rozdíl mezi 130 a 150 se může zdát malý, ale v krizové situaci může rozhodnout, jestli případnou nehodu přežijete. Při vyšší rychlosti máte delší brzdnou dráhu, menší čas na reakci a větší šanci, že cokoliv nečekaného skončí špatně. A i když moderní auta zvládnou takovou rychlost bez problémů, průměrný český vozový park je pořád o dost starší než třeba ten německý. A i když je to posun správným směrem pro ty, kdo tráví hodiny na dálnicích, změna si žádá zodpovědný přístup. Nejen od státu, ale hlavně od samotných řidičů. Ti totiž budou rozhodovat o tom, jestli se 150 km/h stane běžnou součástí provozu, nebo jen experimentem, který skončí dřív, než pořádně začne.