Vyhněte se obloukem chybě, kterou v restauraci dělá 78 % Čechů – jinak budete hořce litovat.
Pro spoustu lidí chození do restaurací stále platí za výjimečnou událost, která se děje pouze jednou za čas, obzvlášť, pokud se jedná o návštěvu zahraniční kuchyně. Pokud se chystáte dát šanci novému podniku, nenechte si zážitek zkazit touto chybou, které lze snadno předejít.
Na zkoušení nových jídel nebo exotických restaurací není nic špatného – ba naopak. Mnoho lidí rádo rozbije stereotyp české kuchyně návštěvou třeba mexické, indické, či asijské restaurace. Neznámé menu s sebou nese ale i určitá rizika. Jak si v takovém podniku bezchybně vybrat?
Nenechte se unést
Umění dobře si vybrat z jídelního lístku se možná jeví triviálně, nesčetněkrát se ale stane, že jsou zákazníci po donesení jídla na stůl zklamaní. Aby jídlo skutečně potěšilo, je potřeba si volbu promyslet a dobře vědět, co si ve skutečnosti objednáváme. Nové a zajímavé restaurace v lidech častokrát vyvolávají nedočkavé a natěšené pocity, a proto volba padne na první atraktivní věc, kterou v menu zákazníci najdou. Až po spatření jídla jim ale dojde, že zrovna na tohle vlastně ani neměli chuť. Češi rádi zkoušejí nové věci, pak se ale stane, že jim jídlo vlastně nechutná. Na vině je často ale pouze špatné umění si vybrat nebo špatná interpretace názvů.
Ztraceno v překladu
Abyste si zaručeně pochutnali, nemusíte si objednávat „bezpečné“ jídlo v podobě kuřecího masa s hranolky. Experimentovat není na škodu, vyhněte se ale jednou z největších chyb, které se Češi často dopouštějí, a to je špatné porozumění názvu daného chodu. Pravděpodobně se vám již někdy stalo, že jste si objednali jídlo s exotickým názvem, aniž byste mu plně rozuměli, a při příchodu obsluhy na vás čekala studená sprcha. Pokud vás jídlo láká, ale názvu nerozumíte nebo ho neznáte, ověřte si ho ještě před objednávkou.

Neváhejte se zeptat
Restaurační personál vám mile rád s výběrem pomůže – měl by být plně informován o všem, co v nabídce najdete. Dobře připravený číšník či servírka s vámi bude výběr klidně i detailně konzultovat a složení jídla vám vysvětlí. Pokud nevíte, co k danému jídlu zvolit za přílohu, nebojte se zeptat zaměstnanců na doporučení. Totéž platí i pro párování nápojů. Ptejte se i v případě alergií – restaurace mají povinnost vám přítomnost hlavních alergenů sdělit. Pokud si nejste složením jisti, zbytečně neriskujte.
Nevšední zážitek
Návštěva jakékoliv restaurace má být skvělým zážitkem, ať už se jedná o českou nebo zahraniční kuchyni. Nenechte si ji tedy zkazit banální chybou, jako je neporozumění názvům nebo špatné přečtení jídelní nabídky. Pokud máte i sebemenší pochybnosti, neváhejte se zeptat obsluhy či si jídlo vyhledat na internetu. Dobře znějící název není zárukou skvělého kulinářského díla. Pokud si nejste stoprocentně jisti, že jídlu rozumíte, neunáhlete se a raději si volbu ověřte. Jídlo v restauraci má být skvělým zážitkem, nikoliv lítostivou agonií.
Češi za jídlo v průměru utratí 20 až 30 procent měsíčního příjmu, což je v rámci Evropy spíše podprůměr. Návštěvy restaurací většina lidí nebere jako samozřejmost. Pokud už se do nějakého podniku vypravíte, ujistěte se, že váš zážitek bude skvělý po všech stránkách.
Zdroj: Aktualne.cz, nzip.cz, rejdilky.cz